- بازی ایرانی کورس نهایی
- برگردانی از بازی خارجی Ready Set Bet
- یک بازی 2 الی 9 نفره
- به مسابقات اسبدوانی خوش آمدید!
- شرط بندی روی اسب های مسابقه
- و حالا مسابقه شروع میشه...!
- محصولی از گروه فان تایمز
بازی ایرانی کورس نهایی Ready Set Bet
به مسابقات اسبدوانی خوش آمدید!
آیا خیلی زود اقدام به شرطبندی میکنید تا از بهترین "ضرایب" بهرهمند شوید یا صبر میکنید تا ببینید مسابقه چگونه پیش میرود و در ثانیههای آخر، دست به عمل میزنید؟ در این بازی پُرهیجان و بدون توقّف، انتخاب با شماست...!
ویدیوی آموزش و گیم پلی بازی کورس نهایی Ready Set Bet
نگاهی به بازی
بازی در 4 دور انجام میشود. در هر دور، بازیکنان بر روی یک مسابقهی اسبدوانی -که همزمان در حال برگزاری است- شرطبندی میکنند. پس از هر مسابقه، بازیکنان، بر اساس شرطهایی که بستهاَند، مبالغی را میبَرند یا میبازند! بازیکنان همچنین از مزایای کارتهای VIP بهرهمند شده و با شرطبندی بر روی "پایانهایی استثنایی"، هیجانی بزرگتر را تجربه میکنند. پس از پایان دور چهارم، بازیکنی که بیشترین پول را داشته باشد، برندهی بازی خواهد بود!
آمادهسازی
1) صفحهی شرطبندی را در وسط میز بازی بگذارید.
2) دک (دسته کارتهای) شرطبندی فرعی را بُر زده و "بهپُشت" در جایگاه مخصوص، در گوشهی بالا - سمت چپِ صفحهی شرطبندی بگذارید؛ سپس 5 کارت روییِ دک را رو کرده و "بهرو" در 5 خانهی خالیِ سمت راستِ دک بگذارید.
3) دک پایان استثنایی را بُر زده و "بهپُشت" در جایگاه مخصوص، در گوشهی پایین - سمت چپِ صفحهی شرطبندی بگذارید؛ سپس کارت روییِ دک را رو کرده و "بهرو" در خانهی "مسابقه 1"، در سمت راستِ دک بگذارید.
4) دک VIP را بُر زده و "بهپُشت" در جایگاه مخصوص، در گوشهی پایین - سمت راستِ صفحهی شرطبندی بگذارید.
5) چیپهای پول را در کنار صفحهی شرطبندی گذاشته و بانک بازی را تشکیل دهید.
6) توکنهای سیاه و سفید شرطبندی ویژه را در کنار صفحهی شرطبندی بگذارید.
7) یکی از بازیکنان را به عنوان مسئول برگزاری مسابقات انتخاب کرده و صفحهی مسابقه را نزدیک او بگذارید؛ این بازیکن را میزبان مینامیم. میزبان با سایر بازیکنان رقابت نمیکند و صرفاً رَتق و فَتقِ امور مربوط به برگزاری مسابقات را بر عهده دارد... مگر آن که بخواهید یکی از "شیوههای میزبان" را بازی کنید (صفحه 8 را ببینید)!
8) تاسها و میپلهای اسب را به میزبان بدهید. میزبان، اسبها را -با توجه به شمارهها- در خانههای سبز رنگ مخصوص، در سمت چپ صفحهی مسابقه (خانههای آغاز) چیدمان میکند.
9) هر بازیکن -بجُز میزبان- یک سِت 5 تایی توکن شرطبندیِ همرنگ دریافت میکند؛ اگر تعداد بازیکنانِ غیر-میزبان، 7 یا 8 نفر باشد، هر بازیکن باید یکی از توکنهای شماره 3 خود را به جعبهی بازی برگرداند!
10) توکنهای "قهرمانی، جایگاه، نمایش" را در کنار صفحهی شرطبندی بگذارید.
11) اگر میزبان دوست داشت علاوه بر رسیدگی به امور مسابقات، در شرطبندی نیز حضور داشته باشد، توکنهای شرطبندی میزبان را به ایشان بدهید (برای توضیحات بیشتر، صفحه 8 را ببینید).
برای این که بازی کمی سادهتر شود، میتوانید در دفعات اوّل، از کارتهای شرطبندی فرعی، کارتهای پایان استثنایی و / یا کارتهای VIP استفاده نکنید!
نگاهی به یک دورِ بازی
برگزاری یک مسابقه: میزبان، مسابقه را آغاز میکند.
شرطبندی: بازیکنان، در طول برگزاری مسابقه، اقدام به شرطبندی میکنند.
تعیین نتایج: در پایان مسابقه، بازیکنان نتایج شرطبندیها را مشخّص میکنند.
مرتّبسازی: همهی کارتها را مرتّب کرده و صفحهی مسابقه را نیز به حالت اوّلیه (در زمان آمادهسازی) برگردانید.
برگزاری یک مسابقه
میزبان میتواند علاوه بر رسیدگی به امور مربوط به برگزاری مسابقه، در شرطبندی نیز حضور داشته باشد. میزبان برای شرکت در شرطبندی، پیش از شروع مسابقه، توکنهای مخصوص خود را بر روی صفحهی شرطبندی گذاشته و شرطبندی خود را انجام میدهد (صفحه 8 را ببینید).
میزبان با گفتن جملهی "و حالا مسابقه شروع میشه...!"، آغاز مسابقه را اعلام میکند.
میزبان، تاسها را میاندازد، با صدای بلند، نتیجهی پرتاب (یعنی: مجموع اعداد تاسها) را اعلام کرده و اسب مُتناسب را 1 خانه به جلو (به سمت راست) حرکت میدهد -و هر گونه حرکت تشویقی احتمالی را نیز انجام میدهد. میزبان، تاس انداختن، اعلام نتیجه و جلو بُردنِ اسبها را با سرعت ادامه میدهد -در حالی که سایر بازیکنان مشغول شرطبندی هستند.
((مجموع 6 // اسب شماره 6 را // 1 خانه به جلو میبَرد.))
((با یک پرتاب 6 // اسب شماره 6 // 1 خانه به جلو میرود.))
حرکتهای تشویقی
در سمت چپِ خانهی آغاز هر کدام از اسبها، عددِ حرکت تشویقیِ آن اسب نوشته شدهاست -بجُز اسب شماره 7 که هیچ حرکت تشویقی ندارد!
حرکت تشویقی، وقتی انجام میشود که تاسها، دو بار پشت سر هم، یک نتیجهی یکسان داشته باشند. اسبهای قرمز 6 و 8، یک خانه بیشتر حرکت میکنند؛ اسبهای نارنجی 5 و 9، دو خانه بیشتر و اسبهای آبی 3/2، 4، 10 و 12/11، سه خانه.
در مورد اسبهای دو عددی 3/2 و 12/11، اگر نتیجهی تاسها هر کدام از دو عدد (2 یا 3 / 11 یا 12) باشد، حرکت تشویقی انجام میشود؛ مثلاً اگر نتیجهی اوّلین پرتاب تاس، 2 باشد، در صورتی که نتیجهی دوّمین پرتاب، 2 یا 3 باشد، حرکت تشویقی انجام میشود.
حرکتهای تشویقی، با سوّمین تاس مشابه پشت سر هم، مجدّداً انجام نمیشوند؛ در مورد مثال بالا، اگر نتیجهی سوّمین پرتاب هم 2 یا 3 باشد، اسب 3/2 -مطابق معمول- فقط 1 خانه به جلو میرود!
((مجموع 3 // اسب 3/2 را به جلو میبَرد.))
((با یک پرتاب 3 // اسب 3/2 به جلو میرود.))
((مجموع بعدی 2 است؛ اسب 3/2، یک خانه + سه خانه تشویقی = 4 خانه، به جلو میرود.))
((پرتاب بعدی 2 است؛ اسب 3/2، یک خانه + سه خانه تشویقی = 4 خانه، به جلو میرود.))
البته اگر چهارمین پرتاب هم نتیجهای مُشابه داشته باشد، حرکت تشویقی مجدّد انجام میشود چون پرتاب سوّم و پرتاب چهارم، دو پرتاب یکسانِ جُدا از پرتابهای اوّل و دوّم محسوب میشوند!
میزبان
میزبان، علاوه بر پرتاب تاسها، اعلام نتیجه و حرکت دادن اسبها، میتواند با گزارش کردن رَوند مسابقه با لحنی پُرسُرعت و پُرشتاب، هیجان و رنگ و لعاب کار را بیشتر کند! همهی تغییرات و تحوّلات را با صدای بلند اعلام کنید: تغییر اسب پیشتاز، جدا شدن یا عقب ماندنِ اسبها از گروه و همهی حرکتهای تشویقی را!
این کارها نیز بر عهدهی میزبان است:
- میزبان باید حتماً پرتابهای "2" و "12" را با گفتن عبارتهای "جُفتیک" و "جُفتشش"، با صدای بلند اعلام کند زیرا برخی کارتهای VIP، بابتِ این اعداد، پاداشهایی به بازیکنان اعطا میکنند؛ البته بقیهی پرتابها را نیز باید با صدای بلند اعلام کنید تا بازیکنان بتوانند سایر کارتهای VIP را نیز پیگیری کنند!
- میزبان باید با اعلام عبور هر اسب از خطّ قرمزِ صفحهی مسابقه، بازیکنان را آگاه نگه دارد که زمان فریاد "پایان شرطبندی!" چقدر نزدیک است؛ وقتی که سوّمین اسب از خطّ قرمز عبور کند، میزبان باید فریاد بزند "پایان شرطبندی!" بعد از "فریاد"، هیچ بازیکنی نمیتواند شرط جدیدی ببندد!
پایان مسابقه
وقتی که یکی از اسبها وارد خانهی پایان (خانهی 15) شود، مسابقه درجا به پایان میرسد و دیگر هیچ توکنی نمیتواند روی صفحهی شرطبندی گذاشته شود (البته ممکن است که قبلتر "پایان شرطبندی!" اعلام شده باشد)! همهی اسبها باید در جای خودشان -در صفحهی مسابقه- بمانند تا نتایج شرطبندیها تعیین شود. میزبان، اسبها را با توکنهای "قهرمانی، جایگاه، نمایش" -به روشی که در صفحه 6 گفته شده- بر روی صفحهی شرطبندی علامتگذاری میکند.
شرطبندی
هر بازیکن -بجُز میزبان- یک سِت 5 تایی توکن شرطبندی با شمارههای 2، 3، 3، 4 و 5 دارد که با استفاده از آنها میتواند در هر مسابقه، اقدام به شرطبندی کند. (در بازیهای 8 نفره و 9 نفره، هر بازیکن غیر-میزبان، یک توکن 3 کمتر دارد.)
در جریان یک مسابقه -و پیش از فریاد "پایان شرطبندی!" یا رسیدن یکی از اسبها به خانهی پایان- بازیکنان میتوانند هر کدام از توکنهای خود را در هر کدام از خانههای شرطبندیِ خالیِ صفحه بگذارند. ترتیب و نوبتی در کار نیست! شرطبندیها همزمان انجام میشوند و هر کس که زودتر بجُنبد، بیشتر نصیب میبَرد!
بازیکنان در جریان هر مسابقه، میتوانند توکنهای خود را "بهسرعت" یا "بدونعجله" بر روی صفحهی شرطبندی بگذارند؛ انتخاب با خودشان است! بازیکنان نمیتوانند در خانههایی که توکن شرطبندیای در آنها هست، توکن دیگری بگذارند! توکنی که در صفحهی شرطبندی گذاشته میشود، دیگر نمیتواند برداشته یا جابهجا شود!