بازی ایرانی گرگ و میش
برگردانی از بازی خارجی Hierarchy
از سری مینی دایس
تعداد بازیکنان: 2 نفره
سن بازیکنان: بالای 8 سال
زمان بازی: حدود 15 تا 30 دقیقه
محصولی از گروه تاس بستنی dice cream
بازی گرگ و میش Hierarchy
در پادشاهی دارکهیل، نظم و قدرت همه چی است. خاندان سلطنتی به سختی کنترل قلرو را حفظ میکنند، درحالی که شهروندان درحال دسیسه هستند، تا به هر وسیلهای که شده کنترل را به دست خود بگیرند. در سرزمینی بدون اسرار، حیلهگری شما تنها ابزارتان برای مبارزه برای برتری خواهد بود.
اجزا بازی
۱۴ کارت شخصیت
۲ کارت مرجع، 1 کارت عنوان
آماده سازی
به هر بازیکن یک کارت مرجع دهید.
۱۴ کارت شخصیت را بر زده و به هر بازیکن ۷ کارت بدهید.
بازیکنان یک بازیکن را بعنوان بازیکن طلایی و بازیکن دیگر را بعنوان بازیکن بنفش انتخاب میکنند.
بازیکنان کارتهایشان را به طرفی که رنگشان را نشان میدهد جلوی خود میگذارند. (نکته: تمامی کارت ها برای هر دو بازیکن قابل مشاهده هستند).
بازیکنی که کارت imposter به او داده شده اول بازی میکند.
بازیکن شروع کننده کارت عنوان را برداشته، و به طرف رنگ خود میچرخاند، و در بین بازیکنان در سمت راست قرار میدهد. حاشیه کارت های سوخته کارت باید به سمت بیرون باشد، تا فضای بزرگی در جلوی حاشیه خط کارت ایجاد شود.
روند بازی
درطول بازی، بازیکنان خط قدرت را ایجاد میکنند: مسیری به سمت تاج و تخت که جایزه بازیکنی است که آخرین جایگاه را در اختیار داشته باشد.
بازیکن آغازین یکی از کارت های شخصیت خود را انتخاب کرده (به قوانین حرکات معتبر مراجعه کنید) و در طرف خط کارت عنوان آن کارت را بازی میکند.
بازیکنان نوبتی کارتی را بر روی خط بازی میکنند، طوری که اسم و عدد کارت قبلی نمایان باشد.
وقتی کارتی بازی میشود، تبدیل به کارت رویی خط میشود.
حرکات معتبر
هنگام بازی کردن یک کارت، اقدامات زیر را انجام دهید:
اعداد را برسی کنید:
کارتی که بازی میشود باید عددی بالاتر از کارت رویی قبلی داشته باشد مگرآنکه قابلیت کارت اجازه دهد تا کارت بر روی کارت قبلی بازی شود.
کارت رویی را برسی کنید:
قابلیت کارت رویی خط باید انجام شود و نسبت به تمامی قابلیتهای کارت جدید اولویت دارند.
شرایط را برسی کنید:
بعضی کارت ها شرایطی دارند (با دایره نمایش داده شدند) و نمیتوانند بازی شوند مگرآنکه شرایطشان فراهم باشند.
مثال حرکات معتبر
کارت شهزاده میتواند بر روی کارت اژدها بازی شود، زیرا که عدد بالاتری دارد و قابلیت کارت نیاز دارد که ۷ و یا کمتر کارت در خط بازی شده باشند.
کارت شوالیه میتواند بر روی کارت اژدها بازی شود، زیرا که قابلیتش اجازه میدهد بر روی کارت اژدها بازی شود.
مثال حرکات نامعتبر
کارت جادوگر نمیتواند بازی شود، زیرا قابلیت کارت غاصب اجازه نمیدهد که کارتی با عدد بالاتر بر روی خود بازی شود.
کارت کشیش اعظم نمیتواند بازی شود، زیرا قابلیتش میگویید که باید بر روی کارت خاصی بازی شود.
پیروزی
اگر بازیکنی نتواند در نوبتش کارتی بازی کند، یا بخاطر نداشتن حرکت معتبر و یا نداشتن کارتی برای بازی، آن بازیکن بازنده بازی است و بازیکن دیگر برنده میشود.
نکات خاص کارت ها
سلطنتی(*):
کارت هایی که به کارت های سلطنتی اشاره میکنند، منظورشان کارت هایی است که در کنار اسمشان تاج دارند. ( ملکه، شهزاده، پادشاه، برج).
رعیت (3):
کارت رعیت بعنوان ۳ بازی میشود، ولی اگر بر روی lion بازی شود ۷ حساب میشود. برای مثال رعیت و شوالیه هیچوقت نمیتوانند بر روی هم بازی شوند.
برج (4):
کارت برج در حالت عادی میتواند بر روی کارتهایی با عدد کمتر بازی شود. اگر صاحب کارت کارتی دیگر را از دستش بسوزاند و در دسته کارت های سوخته قرار دهد، این کارت میتواند بر روی کارتهایی با عدد بزرگتر هم بازی شود، این کارت در خط بعنوان دو کارت حساب میشود حتی اگر کارت رویی نباشد.
جراح (5):
پس از آنکه کارت جراح بازی شود، بازیکنی که کارت را بازی کرده کارتی در خط که متعلق به حریف است را انتخاب میکند و به جلوی حرفش بازمیگرداند. سپس حریف بازیکن کارتی از رنگ بازیکنی که جراح را بازی کرده انتخاب میکند و به جلوی بازیکن برمیگرداند.
جادوگر (8):
زمانی که جادوگر بر روی خط قرار دارد، تمامی کارت های دست بازیکنان به جز عدد و اسم کارت متنشان نادیده گرفته میشود (فقط کارتهای با عدد ۸ و یا بالاتر میتواند بر روی کارت جادوگر بازی شود).
کشیش اعظم(11):
کارت کشیش اعظم میتواند بر روی کارت ملکه (12) و پادشاه (13) بازی شود.
بدل (?):
بدل به غیر از رنگ، نام، عدد، و قابلیتهای کارت کپی شده را میگیرد. برای مثال، نمیتواند کارت شهزاده را کپی کند اگر بیش از ۷ کارت بازی شده است، ولی میتواند کارت برج را کپی کند و بر روی همه کارت ها بازی شود به جز جذامی تا جایی که بازیکنش کارتی را بسوزاند.