نسخه ایرانی بازی آرک نووا Ark Nova
در رده 4 برترین بازیهای دنیا در سایت بردگیم گیک BGG
از بهترین بازی های استراتژی سنگین و حرفه ای
رقابت شرکت های بزرگ در ساخت باغ وحشی مدرن
برنده جوایز بیشمار بین المللی
تکرارپذیری بسیار بالا و قطعات متعدد
محصولی از گروه آلفا گیمز
تعداد نفرات: 1 تا 4 نفره
زمان بازی: حدود 60 تا 120 دقیقه
مناسب برای بازیکنان بالای 14 سال
طراح: ماتیاس ویگه
بازی ایرانی آرک نووا Ark Nova
نسخه ایرانی بازی آرک نووا Ark Nova
در رده 4 برترین بازیهای دنیا در سایت بردگیم گیک BGG
از بهترین بازی های استراتژی سنگین و حرفه ای
رقابت شرکت های بزرگ در ساخت باغ وحشی مدرن
برنده جوایز بیشمار بین المللی
تکرارپذیری بسیار بالا و قطعات متعدد
محصولی از گروه آلفا گیمز
تعداد نفرات: 1 تا 4 نفره
زمان بازی: حدود 60 تا 120 دقیقه
مناسب برای بازیکنان بالای 14 سال
طراح: ماتیاس ویگه
ویدیوی آموزش بازی آرک نووا Ark Nova
ویدیوی گیم پلی بازی آرک نووا Ark Nova
مقدّمه و هدف بازی:
در "آرک نووا"، شما باغوحشی مُدرن و دانشبُنیان را طرّاحی و بنا میکنید. شما، برای حفاظت از گونههای مختلف حیوانات، محوطههایی را با توجه به نحوهی زندگی آنها ساخته و از پروژههای زیستمحیطی نیز پشتیبانی میکنید.
جمعآوری حیوانات مختلف، جذّابیت باغوحش شما را افزایش داده، شما را در ردیف محبوبیت به جلو بُرده و درآمدتان را نیز افزایش میدهد. به همین ترتیب، رسیدگی مناسب به حیوانات، به شما امکان میدهد تا از پروژههای زیستمحیطی، مانند برنامههای تولید مثل پشتیبانی کنید که برای شما، پیشرفت در ردیف محیطزیست و دریافت پاداشهای متناسب را به همراه خواهد داشت.
این دو ردیف در جهت عکس یکدیگر حرکت میکنند -اگر شمارندههای (نشانگرهای) شما به هم برسند (یا از هم گذر کنند)، بازی تمام میشود. بازیکنی که به بهترین ترکیب از محبوبیت و فعّالیت زیستمحیطی برسد، موفّقترین باغوحش را ساختهاست و برندهی بازی خواهد بود.
فعّالیت مشارکتی در جوامع جانوری مختلف، امکان تعامل با باغ وحشها و دانشگاههای سرتاسر جهان را برای شما فراهم میکند؛ کارشناسان (متخصّصان) و اسپانسرها، در کنار هم، به شما کمک میکنند وظایف لازم را برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید.
طرّاح و ناشرِ این بازی، بسیار کوشیدهاند تا در ساخت آن، کاملاً واقعگرایانه عمل کنند. البته در مواردی معدود، برای حفظ مکانیزم بازی، چارهای جُز ایجاد برخی تغییرات نبودهاست؛ مثلاً "کوالا" زیر-ردهی خرس را دارد که اصطلاحاً به کار میرود ولی در واقعیت، اینچنین نیست؛ در مورد پیشنیازهای محوطهها نیز همینطور است.
آمادهسازی و چیدمان آغازین
چیدمان جهانی
(1) صفحهی بازی را در وسط میز (محوطهی بازی) بگذارید. توکن توقّف را -مُتناسب با تعداد بازیکنانتان- در اوّلین خانه از ردیف توقّف بگذارید.
اگر 3 نفره بازی میکنید، توکن توقّف را در خانهی @ بگذارید.
(2) 9 کاشی پاداش را بُر زده و روی هر یک از 4 پنجضلعیِ خالیِ پاداش، یک کاشی پاداش -به شکل تصادفی- بگذارید. روی پنجضلعیهایی که نمادهایی در خود دارند، هیچ کاشی پاداشی نگذارید. 5 کاشی پاداش باقیمانده را به جعبهی بازی برگردانید؛ کاری با آنها نداریم!
(3) کارتهای باغوحش را -بهپُشت- بُر زده و "دک" (دستهی کارتها) را در جای مخصوصی از صفحه که با نماد @ مشخّص شده، قرار دهید. 6 کارت از روی دک برداشته و همانطور "بهپُشت" در جایگاههای مشخّصشده بگذارید و نمایشگاهِ بازی را تشکیل دهید (در پایان مرحلهی آمادهسازی، این کارتها "رو" خواهند شد).
(4) نظمدهندهها را به عنوان مخزن عمومی بازی در کنار صفحهی بازی بگذارید.
پیشنهاد میشود محوطهها را در یکی از نظمدهندهها بریزید (تصویر سمت راست) و سایر کاشیها و توکنها را در دیگری. اجزاء و قطعات، به قدر کفایت موجودند بنابراین تعدادی از محوطههای استاندارد و کیوسک / پاویونها را به عنوان ذخیره در کیسهای بگذارید. با همهی اینها، اگر یکی از اجزاء بازی را کم آوردید، میتوانید از یک جایگزین مناسب استفاده کنید!
(5) صفحهی مشارکت (همکاری) را در کنار صفحهی بازی بگذارید؛ به شکلی که جای کافی برای یک ردیف کارت در بالای آن و یک ردیف کارت در پاییناَش باشد!
(5a) 5 باغوحش همکار (از 5 قارّهی مختلف) و 3 دانشگاه (از 3 نوع مختلف)، در جایگاههای مشخّصشده از صفحهی مشارکت بگذارید.
(5b) کارتهای پروژهی زیستمحیطی ساده را -بهپُشت- بُر زده و "دک" را در کنار صفحهی مشارکت بگذارید. در بازی 4 نفره، 4 کارت روییِ "دک" را -بهرو- در پایین صفحهی مشارکت بگذارید (سایر بازیها: 3 کارت).
(5c) در بازی 2 نفره، 6 تا از توکنهایِ بازیِ بیاستفاده را برداشته و در این جاها بگذارید (این موارد را بپوشانید):
* بر روی کارتهای پروژهی زیستمحیطی سادهی رو-شده: "سطح" چپ از کارت سمت چپ، "سطح" میانی از کارت میانی و "سطح" راست از کارت سمت راست.
* بر روی صفحهی مشارکت: 3 خانهی ستون سمت راستِ محوطهی "اهداء".
سطوح / خانههای پوشاندهشده، "مسدود" فرض شده و نمیتوانند مورد استفادهی هیچکدام از بازیکنان قرار بگیرند!
(6) کارتهای امتیازشماری پایانی را -بهپُشت- بُر زده و "دک" را در کنار صفحهی مشارکت بگذارید.
(7) آغازکنندهی بازی را به شکل توافقی تعیین کنید. بازی، در جهت ساعتگرد ادامه پیدا میکند.
((5c)) نمونهی چیدمان و آمادهسازی برای یک بازی 2 نفره. رنگ قرمز در این بازی فرضی، مورد استفادهی هیچ بازیکنی نیست!
چیدمان شخصی
برای آمادهسازی شخصی، باید این مراحل را طی کنید:
(A) نفری یک نقشهی باغوحش A برداشته و طوری پیشِ روی خود بگذارید که طرف نقشهی A "رو" باشد. نقشههای بیاستفاده را به جعبهی بازی برگردانید؛ کاری با آنها نداریم!
4 تا از نقشههای باغوحش، نقشهی A را در یک طرف خود دارند. همهی 4 نقشهی A یکسان هستند و توصیه میکنیم در نخستین دفعات بازی، از آنها استفاده کنید. این نقشه به شما کمک میکند به راحتی وارد بازی شوید و پاداشهایش هم بسیار سخاوتمندانه است!
4 نقشهی باغوحش دیگر، نقشهی 0 را در خود دارند (که آنها نیز یکسان هستند). این نقشه، برای تازهکارها (بعد از یکی - دو بازی اوّل) مناسب است.
در طرفِ دیگرِ 8 نقشهی A و 0، نقشههای 1 (1) تا 8 (8) را خواهید یافت؛ اینها نقشههای پیشرفته هستند. این نقشهها کاملاً متفاوتاَند و به هر بازیکن، قابلیتی متفاوت و خاص میدهند. توصیه میشود تا وقتی که کاملاً با بازی آشنا نشدهاید، سراغ این نقشهها نروید! در هنگام بازی با این نقشهها، برای آمادهسازی شخصی، 2 نقشهی باغوحش -به شکل تصادفی- برداشته و یکی از نقشههای پیشرفتهی 1 (1) تا 8 (8) را برای خود انتخاب کنید. همچنین میتوانید به تعداد بازیکنان + 1، نقشهی پیشرفته روی میز بچینید تا بازیکنان، به نوبت (در خلاف جهت بازی، یعنی در جهت پادساعتگرد)، نفری یک نقشه انتخاب کنند. در هر صورت، نقشههای انتخابنشدهی بیاستفاده را به جعبهی بازی برگردانید!
اگر حرفهای هستید و با تازهکارها بازی میکنید، میتوانید با نقشهی 0، بهشان کمی آوانس آغازین بدهید یا با نقشهی A، بهشان کمی آوانس آغازینِ بیشتر بدهید!!
(B) نفری یک سِت از کارتهای عملیات، شامل ساختوساز، کارتها، حیوانات، مشارکت (همکاری) و اسپانسرها را بردارید. در پایینِ هر یک از 5 "جاکارتی" مخصوص در نقشهی باغوحشتان، 1 کارت بگذارید -به شکلی که طرف (I) کارت "رو" باشد: کارت حیوانات در پایینِ جاکارتی مُنتها الیهِ سمت چپ (با نماد @) و سایر کارتها -به شکل کاملاً تصادفی- در پایینِ 4 جاکارتی دیگر.
(C) یک رنگ را انتخاب کرده و همهی اجزاء و قطعات مربوطه را بردارید.
(C1) نشانگرهای محبوبیت @، فعالیت زیستمحیطی @ و اعتبار @ را در نخستین خانههای ردیفهای مربوطه -در صفحهی بازی- بگذارید. نشانگرهای خود را -به نوبت- در ردیف محبوبیت بگذارید: آغازکنندهی بازی، نشانگرَش را در خانهی 0 میگذارد؛ بازیکن دوّم -در جهت ساعتگرد- در خانهی 1؛ بازیکن سوّم، در خانهی 2 و بازیکن چهارم، در خانهی 3.
(C2) 7 تا توکن -از رنگ خودتان- برداشته و در خانههای مخصوص در کنارهی چپ نقشهی باغوحشتان بگذارید. بقیهی توکنها را -برای استفادههای بعدی- در کنار نقشهتان بگذارید.
(C3) 4 کارگر مشارکتی را برداشته، یکیشان را -به عنوان کارگر فعّال- در دفترچهی یادداشت نقشهی باغوحشتان گذاشته و 3 تای دیگر را در خانههای مشخّصشده در پایینِ دفترچه "بخوابانید".
(D) 25-پول از مخزن بازی برداشته و بر روی دفترچهی یادداشت نقشهی باغوحشتان بگذارید.
(E) 2 کارت امتیازشماری پایانی کشیده و در کنار نقشهی باغوحشتان بگذارید؛ در هر لحظه از بازی میتوانید آنها را نگاه کنید ولی به هیچ وجه نگذارید دیگران آنها را ببینند!
(F) 8 کارت باغ وحش بکِشید. 4 کارت را -به عنوان "دست"تان- نگه دارید و 4 کارت را سوزانده و -بهرو- در محل مخصوص کارتهای سوخته (دک سوخته) در صفحهی بازی بگذارید. کارتهای دستتان را نیز نباید دیگران ببینند!
@ "بهرو" گذاشتنِ کارتهای سوخته در محلّ مخصوص، باعث میشود که دک سوخته با سایر دکها اشتباه گرفته نشود! اگر دوست داشته باشید، میتوانید کارتهای سوخته را "بهپُشت" بگذارید!
@ پیشنهاد میشود که "دست" آغازینتان را با 1 یا 2 کارت اسپانسر و 2 یا 3 کارت حیوان شکل بدهید. کارتهایی را انتخاب کنید که مُهیّا کردنِ شرایطشان در کوتاهمدّت برایتان غیرممکن یا دشوار نباشد. در صورت امکان، کارتهایی را انتخاب کنید که نمادهایشان با پروژههای زیستمحیطی سادهی موجود در "نمایشگاه" همخوانی داشته باشند. یک راه دیگر هم این است که از "دک" آغازینِ پیشنهادی و سرنخهای استراتژیک مخصوص حرکات ابتدایی استفاده کنید. (G) بعد از آن که همگی، کارتهای "دست" خود را انتخاب کردید، 6 کارت "رو" کرده و در "نمایشگاه" بچینید.
اجزاء بازی:
کارتها
212 کارت باغوحش
پُشت // 128 کارت حیوان // 64 کارت اسپانسر // 20 کارت پروژه زیستمحیطی
11 کارت امتیازشماری پایانی // پُشت // رو
12 کارت پروژه زیستمحیطی ساده // پُشت // رو
20 کارت عملیات دو-رو (4 سِت 5-کارتی) // پُشت // رو
صفحهها
1 صفحه بازی // در طرف دیگر صفحه، کارتها به شکل عمودی چیده میشوند؛ هر طرفی را که دوست دارید، برای بازی انتخاب کنید!
1 صفحه مشارکت (همکاری)
8 صفحه شخصی (نقشه باغوحش)
4 × نقشه A: نقشهای برای بازیکنان تازهکار، با آوانسهای آغاز بازی (ساده)
4 × نقشه 0: نقشهای با خانههای پاداش بیشتر (متوسّط)
8 × نقشه با شمارههای 1 (1) تا 8 (8)، در طرف دیگر (پُشت) نقشههای A و 0 برای چیدمانهای دلخواه (پیشرفته)
کاشیها و توکنها
90 محوطه استاندارد در اندازههای مختلف
28 × محوطه 1-واحدی // خالی // پُر-شده
24 × محوطه 2-واحدی // خالی // پُر-شده
15 × محوطه 3-واحدی // خالی // پُر-شده
13 × محوطه 4-واحدی // خالی // پُر-شده
10 × محوطه 5-واحدی // خالی // پُر-شده
34 کاشی کیوسک / پاویون (آلاچیق) // کیوسک (رو) // پاویون (پُشت)
12 محوطه ویژه (با پُشت و روی یکسان)
4 × زیستگاه حیوانات اهلی (مزرعه)
4 × زیستگاه خزندگان
4 × باغ پرندگان
سایر کاشیها و توکنها
15 سازه خاص // رو // پُشت
70 توکن پول
20 باغوحش همکار (مشارکتی) (5 سِت 4-تایی)
12 دانشگاه
9 کاشی پاداش // رو // پُشت
20 توکن-X // 8 توکن ضریب (تکثیر)
8 توکن زهر (نیش) // 8 توکن فشار
سایر متعلّقات
2 نظمدهنده // 1 کتابچه توضیحات تکمیلی // 1 برگه نمادشناسی // همین کتابچه راهنما
1 کاشی برای بازی تکنفره (با پُشت و روی یکسان)
قطعات چوبی
1 توکن توقّف (وقفه)
قطعاتی برای 4 بازیکن در 4 رنگ سیاه، آبی، قرمز و زرد؛ برای هر بازیکن:
3 شمارنده (نشانگر) // 4 کارگر مشارکتی // 25 توکن بازی
روش بازی
"آرک نووا"، برعکس بسیاری از بازیها، در تعدادی "دُور" (به شکل "دور به دور") انجام نمیشود؛ در عوض، بازیکنها نوبت به نوبت (در جهت ساعتگرد) بازی میکنند تا این که -اصطلاحاً- پایان بازی کلید بخورد. علاوه بر این، یک سری -اصطلاحاً- "توقّف" (وقفه) نیز در بازی داریم، برای زمانهایی که بازی برای یک مرحلهی اجرایی متوقّف میشود. در طول این وقفهها، شما کارتهایی را میسوزانید تا محدودیت تعدادی کارتهای دستتان رعایت شود، کارگرها را دوباره فرا میخوانید و درآمد کسب میکنید؛ به اضافهی چند مورد دیگر! رَوندِ اجرای "توقّف"، در صفحه @ مُفصّلاً توضیح داده شدهاست.
شما همیشه در نوبتتان 1 عملیات انجام میدهید که ممکن است مُنجر به تأثیرات و پاداشهایی افزوده شود. شما این عملیاتها را با 5 کارت عملیاتی که در پایین نقشهی باغوحشتان قرار دارند، انجام میدهید. میتوانید باغوحش خود را توسعه دهید، کارتهای باغوحش بازی کنید و کارتهای باغوحش جدید بکِشید. موقعیتِ کارت عملیات تعیین میکند که با آن عملیات، چه مقدار کار میتوانید انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر راجع به این مکانیزم، فصل "یک نوبت / 5 کارت عملیات" را در صفحه ؟ ببینید.
نقشه باغوحش شما
"باغوحش" شما (1)، در بخش بزرگ میانهی نقشهی باغوحشتان قرار دارد. اینجا جایی است که شما سازههایی مثل محوطهها (محوطههای استاندارد یا ویژه)، کیوسکها، پاویونها یا سازههای خاص را قرار میدهید (میسازید). شمایی کُلّی از همهی محوطهها، اَشکال و اندازههای آنها را نشان میدهد (2).
شما اجازه ندارید در خانههای صخرهای (R) یا آبی (W) ساختوساز کنید ولی بعضی حیوانات، نیازمند محوطهای همجوار با یک خانهی صخرهای یا آبی هستند. همهی خانههای دیگر، خانههای ساختمانی هستند و میتوانید در آنها ساختوساز کنید. در این بازی، به خانههایی که در آن ساختوساز انجام شده باشد، پوشیدهشده (پوششیافته) میگوییم. شما اجازه ندارید در خانههایی با نماد @ ساختوساز کنید، مگر آن که کارت عملیات ساختوسازتان را ارتقاء داده باشید (برای اطلاعات بیشتر راجع به این مکانیزم، فصل "یک نوبت / 5 کارت عملیات" را در صفحه ؟ ببینید).
بعضی خانهها، یک پاداش جایگذاری @ در خود دارند (3). به محض آن که نماد پاداش را بپوشانید، پاداش مربوطه را دریافت میکنید. "برگهی نمادشناسی"، همهی پاداشها را توضیح میدهد.
در کنارهی چپ نقشهی باغوحش شما، خانههای پاداشی وجود دارند که میتوانند -با پشتیبانی شما از پروژههای زیستمحیطی مختلف- فعّال شوند (4). در آغاز بازی، 7 تا از توکنهای بازیکن در این خانهها قرار دارند. هر بار که از یک پروژهی زیستمحیطی حمایت میکنید، یکی از این توکنها را برداشته و روی کارت آن پروژهی زیستمحیطی میگذارید. به این ترتیب، همواره یک پاداش آنی نصیب شما میشود و گاهی پاداش مربوطه را در هر "وقفه" نیز دریافت خواهید کرد.
در پایین نقشهی باغوحشتان، جاهایی برای قرارگیری کارتهای عملیاتتان وجود دارد (5). عددِ بالای هر "جاکارتی"، قدرت کارت عملیاتِ موجود در آن را نشان میدهد.
در نقشههای باغوحش پیشرفتهتر، قابلیتی ویژه وجود دارد که باغوحش شما را از سایرین متمایز میکند (6). نقشهی A -که برای بازی اوّلتان توصیه میکنیم- قابلیتی یکسان برای همهی بازیکنان دارد. در آغاز بازی، یک محوطهی 3-واحدی در خانههای مشخّصشده بگذارید -به شکلی که طرفی که عدد 3 در آن نوشته شده (طرف خالی) "رو" باشد.
کارتهای باغوحش
مهمترین اجزاء بازی "آرک نووا"، 3 نوع مختلف کارتهای باغوحش هستند. توضیحات مفصّل راجع به هر نوع کارت، در ادامه ارائه خواهد شد.
کارتهای حیوان برای اضافه کردن حیوانات به باغوحش شما به کار گرفته میشوند؛ آنها نیازمند یک محوطهی خالی هستند و امتیازات محبوبیت (جذّابیت) را نیز نصیب شما میکنند.
کارتهای اسپانسر به شما امکان میدهند کارشناس استخدام کنید، سازههای خاص بسازید یا به تأثیرات متعدّد دیگری دست پیدا کنید و خیلی موارد دیگر.
با کارتهای پروژهی زیستمحیطی، شما از پروژههای زیستمحیطی پشتیبانی کرده و امتیازات زیستمحیطی کسب میکنید. معمولاً شما در زمینهی گونهای خاص از حیوانات و قارّهی خاستگاهِ آنها متخصّص (کارشناس) میشوید. در برخی پروژههای زیستمحیطی، شما تلاش میکنید تا حیوانات را دوباره به حیاتوحش معرفی کنید. علاوه بر کارتهای باغوحشِ مربوط به پروژههای زیستمحیطی، کارتهای پروژهی زیستمحیطی ساده نیز وجود دارند که در آغاز بازی در دسترس بازیکنان هستند.
پایان بازی و امتیازشماری پایانی
1) پایان بازی
اگر در پایان نوبتتان یا در طول یک وقفه، نشانگر محیطزیستتان و نشانگر محبوبیتتان در یک محوطهی امتیازی یکسان (واحد) باشند یا اگر یکیشان از دیگری سبقت گرفته باشد، پایان بازی نزدیک میشود. هر محوطهی امتیازی، تشکیل میشود از یکی از خانههای ردیف محیطزیست و خانههای مجاور از ردیف محبوبیت.
اگر پایان بازی در پایان نوبت شما کلید بخورد، همهی بازیکنان دیگر (بجُز شما) یک نوبت دیگر بازی میکنند. بار دیگر که نوبت به شما رسید، بهجای بازی کردن، بروید به سراغ امتیازشماری پایانی. اگر پایان بازی در طول یک وقفه کلید خورد، همهی بازیکنان (از جمله خود شما) یک نوبت دیگر بازی میکنند.
2) امتیازات کارتهایتان را محاسبه کنید
در پایان بازی، شما باز هم امتیازات محیطزیست یا محبوبیت دریافت میکنید -از طریق کارت(های) امتیازشماری پایانیتان و از طریق همهی کارتهایتان که نماد پایان بازی @ را در خود دارند. یادتان باشد که اگر هیچ بازیکنی به امتیاز محیطزیست نرسد، همهی بازیکنان باید یکی از کارتهای امتیازشماری پایانیشان را بسوزانند -قبل از این که بتوانند این امتیازات را به مجموع امتیازاتشان اضافه کنند!
3) مجموع امتیازاتتان را محاسبه کنید
در نهایت، نوبت به جمع زدن امتیازات میرسد. ابتدا به محوطهی امتیازی که نشانگر محیطزیستتان در آن است، نگاه کنید. کمترین میزان محبوبیت آن محوطه را مشخّص کنید. این، عددِ هدف شماست. عددِ هدفتان را با میزان محبوبیتتان مقایسه کنید. عددِ هدفتان را از میزان محبوبیتتان کسر کنید و نتیجه، میشود امتیاز شما. بازیکنی که بیشترین مجموع امتیازات مثبت را داشته باشد، برندهی بازی است. در صورت تساوی، بازیکنی که بیشترین پروژههای زیستمحیطی را پشتیبانی کرده باشد، برندهی بازی خواهد بود (بازیکنی که بیشترین توکن از سمت چپ نقشهی باغوحشاَش برداشته شده باشد). اگر تساوی باز هم برقرار بود، مساویکنندگان، پیروزی را با هم شریک میشوند!
حتماً توجه کردهاید که برای داشتن امتیاز مثبت، نشانگر محبوبیت و نشانگرِ محیطزیستتان باید از یکدیگر گذر کنند! برای بالا بردن امتیازاتتان، همواره این نکته را در دهن داشته باشید!
مشخصات
- دسته بندی
- استراتژِی
- تعداد بازیکن
- ۱ تا ۴ نفر
- مدت زمان بازی
- بیشتر از ۱۲۰ دقیقه
- پيچيدگي و سختي بازی
- نیمه سنگین
- گروه سنی
- ۱۴ سال به بالا
- نیاز به زبان انگلیسی
- بی نیاز
- كارت در بازي
- دارد
- صفحه در بازی
- دارد
- تاس در بازي
- ندارد
- مهره و آدمك در بازي
- دارد
- توكن در بازي
- دارد
- تايل هاي مقوايي در بازي
- دارد
- مجسمه هاي مينياتوري در بازی
- ندارد