برگردانی از بازی خارجی Top Ten
یک بازی دورهمی و خانوادگی سبک و فان
یک بازی همکاری و مشارکتی
بازی با جملات و کلمات
در تپه ندیده تمامی بازیکنان در یک تیم هستند.
انتخاب سوال! گفتن کلمات و جملات با توجه به اعداد! پیدا کردن ترتیب درست!
مناسب 4 الی 9 بازیکن
زمان بازی: 30 الی 45 دقیقه
10 سال به بالا
محصولی از گروه dice and do
بازی ایرانی تپه ندیده Top Ten
قوانین بازی 4 تا 8 نفره
تپۀ ندیده یک بازی همکاری محور است: تمامی بازیکنان در یک تیم هستند.
· 5 کارت سوال بصورت تصادفی برداشته و بصورت یک دسته روی میز قرار دهید.
· به تعداد بازیکنان، توکن در منطقۀ تپۀ ندیده، واقع در پایین صفحۀ بازی قرار دهید.
· شوخترین بازیکن، میزبان دور اوّل بازی است ( در دور دوّم بازیکن سمت چپ او میزبان خواهد بود و ... ).
و بازی شروع میشود! بازی شامل 5 دور است.
یک دور از بازی :
1- میزبان اوّلین کارت سوال را برداشته و یکی از دو سوال را با صدای بلند میخواند.
2- به هر بازیکن یک کارتِ عدد، به پشت بدهید. تمامی بازیکنان بصورت مخفیانه، کارت خود و عدد روی آن را نگاه میکنند.
3- میزبان و سایر بازیکنان به ترتیب دلخواه، متناسب با عدد مخفی خود به سوال پاسخ میدهند.
شدت پاسخِ شما به عددتان از 1 (به رنگ سبز) تا 10 (به رنگ قرمز) بستگی دارد.
4- سپس، میزبان باید ترتیب پاسخها را از کمترین عدد به بیشترین عدد حدس بزند.
· او بازیکنی را نام میبرد،
· آن بازیکن کارتِ عدد خود را به رو، روی صفحه قرار میدهد،
· میزبان همین مراحل را برای همۀ بازیکنان (از جمله خودش) انجام میدهد.
اگر عدد یک کارت کمتر از عدد کارت قبلی باشد: یک توکن را از منطقۀ تپۀ ندیده به منطقۀ پوپ منتقل کنید. و دور ادامه پیدا میکند.
هر زمان تمامی توکنها در منطقۀ پوپ قرار داشته باشند: بازیکنان بازی را میبازند!
اگر در پایان دور پنجم، توکنی در منطقۀ تپۀ ندیده باقی مانده باشد: بازیکنان برندهاند!
به عبارتی اگر هیچ تپۀ ندیدهای باقی نگذاشته باشید، باختهاید!!
مثالی با 5 بازیکن
یک اسم برای سگ انتخاب کنید: از کمی ترسناک تا بسیار ترسناک.
هر بازیکن بر اساس عدد مخفی خود از 1 (کمی ترسناک) تا 10 (بسیار ترسناک) یک پاسخ ابداع و بیان میکند:
شمارۀ 1: پشمک
شمارۀ 4: پشمالو
شمارۀ 10: لُرد ولدمورت
شمارۀ 3: هاپو
شمارۀ 9: گودزیلا
میزبان سعی میکند پاسخها را به ترتیب صحیح قرار دهد:
- «پشمالو». بازیکنی که این پاسخ را داده است، کارت شمارۀ 4 خود را نمایان کرده و روی صفحه قرار میدهد.
-«پشمک». کارت شمارۀ 1 روی صفحه قرار داده میشود. این نادرست است، بنابراین یک توکن به منطقۀ پوپ منتقل میشود.
-«هاپو». کارت شمارۀ 3 روی صفحه قرار داده میشود (3 بیشتراز1 است، بنابراین مشکلی نیست).
- و به همین ترتیب، با «گودزیلا» (9) و سپس «لُرد ولدمورت» (10) بازی ادامه پیدا میکند.
در پایان دور یک توکن در منطقۀ پوپ قرار دارد.
قوانین بازی 9 نفره
با 8 توکن در منطقۀ تپۀ ندیده بازی را شروع کنید: در هر دور فقط 8 پاسخ وجود خواهد داشت. میزبان شمارهای ندارد و پاسخی نمیدهد. او فقط ترتیب پاسخهای سایر بازیکنان را حدس میزند.
توجه:
· کارتهای عددِ باقیمانده به پشت باقی میمانند.
· شما فقط در صورتی یک توکن را به منطقۀ پوپ منتقل میکنید که عدد کارت قبلی بیشتر باشد:
کارت 4 برگردانده میشود، سپس کارت 2 بنابراین یک توکن به منطقۀ پوپ منتقل میشود. حال اگر کارت 3 را برگردانید، مشکلی نیست، چون 3 بیشتر از 2 است.
پاسخها :
هدف این است که با استفاده از کلمات، حرکات و ... به موضوعِ مرتبط پاسخ دهید. شما مجاز نیستید عدد کارت خود را حتّی بصورت غیرمستقیم بگویید. بعنوان مثال، در صورتی که کارت 3 را در اختیار دارید، نمیتوانید بگویید "هوا سه درجه است" یا " 3 خوک کوچک".
دور جدید :
· تمامی کارتهای عدد را برگردانید: کارتهای روی صفحه و کارتهایی که استفاده نشدهاند.
· به توکنها دست نزنید.
سطح خود را تعیین کنید:
توکنها درانتهای بازی : فقط پوپ سطح: خسته نباشین!! هیچ تپۀ ندیدهای باقی نذاشتین.
توکنها درانتهای بازی : تعداد پوپ بیشتر سطح: بد نبود، دوباره تلاش کنین، بهتر میشین!
توکنها درانتهای بازی : تعداد تپۀ ندیده بیشتر یا برابر سطح: یه پا حرفهای هستینا! بهتون ایمان پیدا کردم!
توکنها در انتهای بازی: فقط تپۀ ندیده سطح: شما یه قهرمانین: امتیاز کامل، به به! وقتشه نسخۀ حرفهای رو امتحان کنین!
نسخۀ حرفهای (برای کسانی که تمرین کردهاند!)
تغییرات زیر را اعمال کنید (بقیۀ قوانین بدون تغییر باقی میمانند):
· در گام 4 دور:
قبل از نام بردن یک بازیکن، میزبان باید مقدار دقیق کارتی که قرار است برگردانده شود را بگوید. برای هر اشتباهی که مرتکب میشود، یک توکن به منطقۀ پوپ روی صفحه منتقل میشود. - علاوه بر این، میزبان کارت خودش را رو نمیکند.
توجه : - ترتیب صعودی دیگر اهمیت ندارد- میزبان میتواند یک عدد را بیش از یک بار بگوید.
· وقتی تمامی کارتهای عددِ بازیکنان (به جز میزبان) آشکار شد و روی صفحه قرار گرفت، بازیکنان باید در مورد عدد کارت میزبان توافق کنند.
- اگر عدد صحیح را بگویند، یک توکن از منطقۀ پوپ به منطقۀ تپۀ ندیده برمیگردد.
- اگر عدد اشتباه باشد، بازیکنان توکن دیگری از دست نمیدهند.
سپس دور جدید شروع میشود.
مثال: دور اوّل تقریباً تمام شده است: میزبان دقیقاً عدد 3 نفر از 4 همتیمی خود را پیدا کرده است. اکنون، اگرهمتیمیهایش عدد او را درست حدس بزنند، توکن از دست رفته برمیگردد. اگر اشتباه کنند، اتفاقی نمیافتد.
محتویات:
- 90 کارت سوال
- 10 کارت عدد
- یک صفحه
- 8 توکن
- یک دفترچۀ قوانین