بازی ایرانی دره مرگ
برگردانی از بازی خارجی Death Valley
از سری مینی دایس
تعداد بازیکنان: 1 و 2 نفره
سن بازیکنان: بالای 8 سال
زمان بازی: حدود 15 تا 30 دقیقه
محصولی از گروه تاس بستنی dice cream
بازی دره مرگ Death Valley
دره مرگ بدنام، خطرناک و زیبا
سفر خود را از میان این منظره سوزان مستند کنید و یک آلبوم خاطرات از ویژگیهای بیابانی مانند نشانهها و حیوانات تهیه کنید، اما مراقب گرما و خطرات دیگر باشید!
اجزا:
18 کارت ویژگی بیابان:
3 حیوان
4 سیلاب
5 زمین
6 گرما
نوع خطر:
تعداد این نوع در دسته کارت
نماد یادآوری برای تواناییهای مداوم
امتیازها (اگر در پایان بازی در سفر شما باشند)
حقایق جالب
توانایی کارت
---
آمادهسازی:
تمام 18 کارت را با هم بر بزنید و به صورت یک دسته کارت رو به پایین بین دو بازیکن قرار دهید. کارت بالای دسته را برگردانید و کنار دسته قرار دهید. این کارت رو و کارت بالای دسته، "بیابان" را تشکیل میدهند.
فضایی برای سفر، آلبوم و کارتهای کنار گذاشته شده هر بازیکن در نظر بگیرید. بازیکنی که اخیراً آب نوشیده باشد، شروعکننده است.
---
سفرها و آلبومها:
هر بازیکن دو ردیف کارت رو به بالا در مقابل خود دارد:
ردیف اول (نزدیکتر به حریف)، سفر است که توصیفکننده مسیر آنهاست.
ردیف دوم آلبوم است که خاطرات جمعآوریشده را شامل میشود.
کارتها همیشه به عنوان کارت راستترین کارت در ردیف اضافه میشوند.
کارتهایی که از سفر حذف میشوند، به چپ منتقل میشوند تا فاصلهها پر شود.
تعاریف:
مجاور: به کارتهایی اشاره دارد که همسایههای مستقیم بالا، پایین، چپ یا راست هستند. کارتهای پنهان یا کارتهای رو در "بیابان" مجاور محسوب نمیشوند.
پنهان: کارتهایی که زیر کارت دیگری قرار میگیرند، تمام ویژگیهای خود را از دست میدهند (مانند نوع خطر، نام، توانایی و غیره).
---
گیمپلی:
بازیکنان نوبتی، سفرها و آلبومهای خود را شکل میدهند تا تنها یک کارت در "بیابان" باقی بماند. در هر نوبت، بازیکن فعال یکی از اقدامات زیر را انجام میدهد:
1. سفر کردن:
یکی از کارتهای "بیابان" (کارت رو یا بالای دسته) را انتخاب کنید و به سفر خود اضافه کنید.
2. استراحت کردن:
یکی از کارتهای سفر خود را به آلبوم منتقل کنید. سپس میتوانید کارتهای بیشتری از سفر خود زیر آن کارت پنهان کنید. همچنین میتوانید هر تعداد از کارتهای باقیمانده در سفر خود را به دسته کارت بازگردانید.
توانایی کارتها:
برخی کارتها تواناییهایی دارند که میتوانند جایگزین اقدامات بالا شوند یا اثرات اضافی پس از انجام اقدامات ارائه دهند.
---
پایان نوبت:
پس از اقدام بازیکن و انجام تواناییهای پس از اقدام، موارد زیر بررسی میشوند:
1. سوختن (Bust):
اگر بازیکن فعال 3 کارت از یک نوع خطر یکسان در سفر و آلبوم خود داشته باشد، باید سفر خود را پاکسازی کند:
ابتدا کارت راستترین از آن نوع خطر را در سفر خود برداشته و به صورت رو به پایین در دسته کارتهای کنار گذاشته شده قرار میدهد.
سپس کارتهای باقیمانده در سفر را بر میزند و به دسته کارت بازمیگرداند.
(آلبوم بازیکن هنگام سوختن تحت تأثیر قرار نمیگیرد.)
مثال:
بازیکن فعال 1 کارت @ و 2 کارت @ در سفر خود، و 1 کارت @ و 1 کارت @ در آلبوم خود دارد. چون 3 کارت @ باعث سوختن میشوند، باید کارت راستترین @ (تپههای اورکا) را کنار بگذارد و دو کارت دیگر سفر (حوضچه بدواتر و مزرعه شیطان) را به دسته کارت بازگرداند.
تازهسازی (REFRESH):
اگر هیچ کارتی رو در "بیابان" وجود نداشته باشد (چون به سفر یکی از بازیکنان اضافه شده است)، کارت بالای دسته را برگردانید تا جایگزین آن شود.
---
برنده شدن در بازی:
پس از پایان یک نوبت، اگر تنها یک کارت در "بیابان" باقی مانده باشد، بازی به پایان میرسد. هر بازیکن امتیازات کارتهای نمایان در سفر و آلبوم خود را به شرح زیر محاسبه میکند:
هر ستاره روی کارتهای سفر 1 امتیاز اضافه میکند (ستارههای آلبوم محاسبه نمیشوند).
هر کارت با توانایی امتیازدهی میتواند امتیاز اضافه یا کم کند.
بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده است.
اگر امتیازات مساوی باشد، بازیکنی که کمترین بار سوخته باشد، برنده است.
اگر همچنان مساوی باشند، هر دو بازیکن پیروز محسوب میشوند.
---
حالت متغیر: راننده کنار (BACKSEAT DRIVER):
اگر میخواهید شانس بیشتری را امتحان کنید و کمی از کنترل خود را واگذار کنید، این حالت را امتحان کنید:
هنگامی که یک بازیکن "سفر" میکند، میتواند کارت رو را به جای اضافه کردن به سفر خود، به سفر حریف اضافه کند.
هنگام بررسی سوختن، بررسی کنید که آیا بازیکن یا حریف میسوزد یا نه.
---
بازی انفرادی (SOLO PLAY - BACKSEAT DRIVER):
در این حالت، شما با یک کاوشگر روباتیک بیوقفه رقابت میکنید!
آمادهسازی:
همانند بازی پایه، آمادهسازی را انجام دهید، با این تفاوت که هوش مصنوعی (AI) آلبومی نخواهد داشت.
---
گیمپلی:
شما بازی را آغاز میکنید و نوبتهای خود را مانند حالت "راننده کنار" انجام میدهید.
در هر نوبت AI، یک اقدام براساس کارت رو در "بیابان" انجام میشود:
1. بررسی سوختن:
اگر اضافه کردن این کارت به سفر شما یا AI باعث سوختن شود، کارت را به سفر شما اضافه کنید.
2. عدم تطابق خطر:
اگر نوع خطر این کارت با هیچکدام از کارتهای AI تطابق نداشته باشد، آن را به سفر AI اضافه کنید.
3. تطابق خطر:
اگر نوع خطر این کارت با یکی از کارتهای AI مطابقت داشته باشد، کارت بالای دسته را به سفر AI اضافه کنید.
توانایی کارتها:
توانایی کارتهای AI در طول بازی نادیده گرفته میشود (اما نوع خطر آنها محاسبه میشود).
---
امتیازدهی:
کارتهای خود را همانند بازی پایه امتیازدهی کنید.
AI برای هر ستاره در سفر خود 1 امتیاز دریافت میکند و امتیازات مثبت در تواناییهای کارتهای خود را محاسبه میکند.
(بهعنوان مثال، برای کارت "شکوفایی بزرگ" +2 امتیاز دریافت میکند اما -2 کارت "زمین گلف شیطان" را نادیده میگیرد.)
افزایش دشواری:
برای سختتر کردن بازی:
AI برای هر کارت در دسته کارتهای کنار گذاشتهشده 1 امتیاز دریافت میکند.
اگر AI بیشتر از شما نسوخته باشد، حتی با اختلاف امتیاز کمتر برنده خواهد شد!