ترکیبی از همکاری و نقش مخفی
3 تا 5 بازیکن
10 سال به بالا
بازی ایرانی سایه سرخ Inside Job
ترکیبی از همکاری و نقش مخفی
در این بازی "رقابتی،مشارکتی" با مکانیزم Trick Taking، هر بازیکن نقش یک مامور مخفی را بازی می کند. اگرچه همه بازیکنان ماموران وفاداری به نظر می رسند ولی یکی در بین آنهاست که جاسوس است. می توانید جاسوس را از میانتان پیدا کنید؟
ماموریت های خود را پیش از آنکه جاسوس موفق به جمع آوری چمدان ها شود انجام دهید.
ویدیوی آموزش و گیم پلی بازی ایرانی سایه سرخ Inside Job
محتویات بازی:
52 کارت بازی (در 4 رنگ و از 1 تا 13)
هر رنگ شامل یکی از نمادهای زیر است.
24 کارت ماموریت
4 کارت ماموریت خطرناک
14 کارت نقش شامل:
4 کارت مامور ساده
1 جاسوس
8 نقش ویژه
2 کارت خالی
2 کارت دو طرفه خلاصه بازی
1 استند LARRY (برای بازی 2 نفره)
14 توکن چمدان
هـدف هـر بازیکـن بـه نقـش او بسـتگی دارد. شـما یـا در نقـش یکـی از اعضای تیـم ماموران بازی می کنید و یا جاسـوس هسـتید.
قوانین پایه
شما با یک بازی Trick-taking مواجه هستید، به این معنا که هر بازیکن در نوبتش یک کارت بازی می کند.
نکته: در بازی با دو واژه "خال" و "خال حکم" رو به رو هستیم. "خال" در حقیقت آن رنگ کارتیست که بازیکن شروع کننده، دور بازی را با آن آغاز می کند و "خال حکم" آن رنگیست که بر روی کارت ماموریت آن دور بازی مشخص شده است.
بازیکن شروع کننده دور، با رو کردن یک کارت و قرار دادن آن وسط میز، در حقیقت خال آن دور را تعیین می کند. بازیکنان دیگر، به نوبت و در جهت عقربه های ساعت یک کارت رو می کنند. بازیکنان می بایستی کارت همخال با آنچه بازیکن شروع کننده رو کرده است، بازی کنند. اگر بازیکنی کارت همخال نداشته باشد می تواند از هر رنگی بازی کند. پس از آن که همه بازیکنان 1 کارت بازی کردند، بازیکنی که بالاترین شماره از خال آن دور را بازی کرده باشد، برنده آن دور بازی می شود.
نکته مهم: جاسوس بازی ملزم به رعایت چنین قانونی نیست و می تواند هر کارتی را بخواهد بازی کند.
خال حکم
هر دور بازی یک خال حکم دارد که بر روی کارت ماموریت آن دور مشخص شده است.(توضیحات بیشترکمی جلوتر).کارت هایی که همخال حکم هستند ارزش بیشتری نسبت به سایر کارت ها دارند. اگر در یک دور بازی بیش از یک کارت همخال حکم بازی شود، کارتی ارزشمندتر است که بزرگتر باشد.
روش بازی
بازی شامل چندین دور می شود که همگی، مراحل یکسانی دارند:
پیش از شروع دور:
بازیکن شروع کننده، یکی از دو کارت ماموریت را انتخاب می کند.
برای دور اول بازی؛ بازیکن شروع کننده کسی خواهد بود که در سمت راست توزیع کننده کارت نشسته باشد. در دورهای بعدی، برنده دور قبل، شروع کننده می شود.
بازیکن شروع کننده، دو کارت از دسته "کارت های ماموریت" بازی می کشد و بدون آنکه به دیگر بازیکنان نشان دهد، به آن ها نگاهی می اندازد. سپس یکی از آن ها را به عنوان ماموریت آن دور بازی انتخاب کرده و به رو وسط میز قرار می دهد تا در دیدرس همه بازیکنان باشد. او همچنین کارتی که انتخاب نشده را به پشت در جعبه بازی قرار می دهد.
پایان بازی
نکته مهم: بازیکنان همه کارت های دستشان را بازی نمی کنند.
اگر هیچ کدام از شرایط پیروزی، ذکر شده محقق نشد و بازیکنان بنا بر تعدادشان، 1 یا 2 کارت در دست داشتند، بازی به مرحله بعد می رود.این علامت در کارت خلاصه بازی ارتباط تعداد بازیکنان با تعداد کارت در دستشان برای ورود به مرحله بعد را نشان می دهد.
بازی 3 نفره: 2 کارت باقی بماند
بازی 4 نفره: 2 کارت باقی بماند
بازی 5 نفره: 1 کارت باقی بماند
رای گیری
در این حالت پایان بازی به رای گیری ختم می شود، جایی که بازیکنان در مورد جاسوس بازی با هم به بحث پرداخته و به حدس خود رای می دهند. بازیکنان می توانند جزئیات را تحلیل کنند تا شاید یکدیگر را در مورد حدس خود مجاب کنند. سپس هر کدام یک دست خود را بالا گرفته و با شمارش 3 به شخصی که مشکوک هستند اشاره می کنند.
شما نه می توانید به خودتان رای دهید و نه به کسی که از قبل نقشش فاش شده.
بازیکنی که بیشترین رای را می آورد باید نقشش را فاش کند:
• اگر نقشش جاسوس بود، پس ماموران برنده بازی می شوند.
• اگر جاسوس نبود، جاسوس برنده خواهد شد.
در حالتی که رای ها بین دو نفر مساوی باشد باز هم جاسوس پیروز میدان می شود.