- بازی کارتی و جذاب جایپور jaipur
- نسخه جدید با طراحی تصویری متفاوت
- جایپور: ویراست دوّم - بر اساس نسخه سال 2019
- از بهترین بازی های کارتی و 2 نفره ی دنیا
- تجارت و خرید و فروش در راجستان هند
- ملکُ التّجار شهر جایپور شوید!
- تولید شده در ایران و کیفیت بالای ساخت
بازی فکری و کارتی جیپور (Jaipur)
در بازی جایپور، شما باید تلاش کنید تا با اندوختن ثروتی بیش از ثروت رقیبتان، در پایان هر "دور"، لقب "ملکُ التّجار" شهر را به دست بیاورید. برای انجام این کار، باید کالاها را جمعآوری کرده و سپس فروخته و در اِزای آنها، "روپیه" دریافت کنید. اگر بتوانید فروشهای بزرگتری ترتیب بدهید، پاداش نیز دریافت خواهید کرد.
در پایان هر دور، تاجری که پول بیشتری دارد، یک "مُهر مَنزلت" دریافت میکند؛ نخستین بازیکنی که دوّمین "مُهر مَنزلت" را دریافت کند، برندهی بازی بوده و افتخار دامادی مهاراجهی جایپور را خواهد یافت!
از "شترها" غافل نشوید؛ "شترها" قابل فروش نیستند ولی میتوانند نقشی کلیدی در پیروزی شما داشته باشند!
یک بازی ساده، هوشمندانه و کاملاً استراتژیک از "سباستین پوشون"
با تصویرسازی زیبای "ونسان دوتره"
ویدیوی آموزش و گیم پلی بازی جایپور Jaipur
در بازی جایپور، شما باید تلاش کنید تا با اندوختن ثروتی بیش از ثروت رقیبتان، در پایان هر "دور"، لقب "ملکُ التّجار" شهر را به دست بیاورید. برای انجام این کار، باید کالاها (کارتهای کالا) را جمعآوری کرده و سپس فروخته و در اِزای آنها، "روپیه" دریافت کنید (توکنهای کالا را پُشتورو کنید). اگر بتوانید فروشهای بزرگتری (3 کارت یا بیشتر) ترتیب بدهید، پاداش (توکنهای پاداش) نیز دریافت خواهید کرد.
شترها قابل فروش نیستند ولی در تجارت شما نقشی مهم ایفا میکنند؛ بهویژه هنگامی که بخواهید تعداد زیادی کالا از بازار بردارید (بخرید).
در پایان هر دور، تاجری که پول بیشتری دارد، یک "مُهر مَنزلت" دریافت میکند؛ نخستین بازیکنی که دوّمین "مُهر مَنزلت" را دریافت کند، برندهی بازی بوده و افتخار دامادی مهاراجهی جایپور را خواهد یافت!
اجزاء بازی
6 الماس (کارت الماس) / 6 طلا / 6 نقره / 8 پارچه / 8 ادویه / 10 چرم / 11 شتر /// پُشت کارتها
38 توکن کالا / 18 توکن پاداش / 1 توکن شتر / 3 مُهر مَنزلت
نکته: ارزش هر توکن کالا، بر روی آن (با اعداد کوچک) و در پُشت آن (با عددی بزرگ)، ذکر شدهاست. ارزش توکنهای پاداش فقط در پُشت آنها ذکر شدهاست.
آمادهسازی
* 3 کارت شتر -بهرو- بین دو بازیکن بچینید.
* بقیهی کارتها را خوب بُر بزنید.
* به هر بازیکن، 5 کارت بدهید.
* بقیهی کارتها -بهپُشت و بهعنوان ستون کارتکِشی- در طرف چپِ کارتهای شتر گذاشته میشوند. 2 کارت از روی ستون کارتها کشیده و -بهرو- در طرف راستِ کارتهای شتر بچینید. (اگر یکی از این 2 کارت، کارت شتر باشد یا هر دوی آنها هم کارت شتر باشند، مشکلی پیش نخواهد آمد!) اکنون بازار شما شکل گرفته و آماده است.
* سپس هر بازیکن، هر تعداد کارت شتر را که در دست دارد -به شکل یک ستون- پیشِ روی خود میگذارد؛ به این ترتیب، کاروان شما شکل میگیرد.
((شکل چیدمان آغازین بازی))
((ستون کارتها / ستون کارتهای سوخته / کاروان / بازار))
* توکنهای کالا را بر اساس نوعشان مرتّب کنید.
* هر ستون توکن را از بزرگ (بالای ستون) به کوچک (پایین ستون) مرتّب کنید.
* توکنهای هر ستون را -به شکلی که در تصویر میبینید و بدون آن که ترتیبشان بههم بخورد- روی میز پهن کنید تا هر دو بازیکن بتوانند همهی توکنها را ببینند.
* توکنهای پاداش را بر اساس نوعشان مرتّب کنید؛ هر دسته را جداگانه بُر بزنید و 3 ستون پاداش جداگانه تشکیل دهید (این بار بدون پهن کردن).
* توکن شتر را در کنار توکنهای پاداش بگذارید.
* توکنها را -به شکلی که در تصویر میبینید- روی میز بچینید.
* مُهرهای مَنزلت را در دسترس دو بازیکن بگذارید.
آغازکنندهی بازی را -به شکل توافقی- تعیین کرده و بازی را آغاز کنید.
رَوند بازی
در نوبتتان میتوانید:
کارت بردارید (بخرید)... یا کارت بفروشید...
البته که نمیتوانید در یک نوبت، هر دو کار را انجام دهید!
سپس نوبت به نفر بعدی میرسد...
کارت برداشتن (خریدن)
اگر کارت برداشتن را انتخاب کنید، میتوانید:
الف) فقط 1 کارت کالا -از بازار- بردارید... یا
ب) چند کارت کالا بردارید (مُبادله)... یا
ج) همهی شترها (کارتهای شتر) را بردارید.
الف) برداشتن فقط 1 کارت کالا
یک کارت کالا برداشته و به "دست" خود اضافه کنید...
سپس کارت روییِ دستهی کارتها را "رو" کرده و جایگزینِ کارتی که برداشتهاید، کنید.
ب) برداشتن چند کارت کالا (مُبادله)
هر تعداد کالا -از هر نوع- که میخواهید، برداشته و به "دست" خود اضافه کنید...
سپس به همان تعداد، از "دست" خود، کارت به بازار برگردانید؛ کارتهای جایگزین میتوانند کارت شتر یا کارت کالا یا ترکیبی از هر دو نوع باشند.
ج) برداشتن همه شترها
همهی شترهای بازار را برداشته و به "کاروان" خود اضافه کنید...
سپس -به تعداد شترهایی که برداشتهاید- از دستهی کارتها کارت بکِشید و جایگزین کارتهایی که برداشتهاید، کنید.
نکته مهم: بازیکنها به هیچ وجه نمیتوانند در پایان نوبتشان، بیش از 7 کارت در "دست"شان داشته باشند.
کارت فروختن
برای کارت فروختن، یک نوع کالا را انتخاب میکنید و تعدادی کارت از آن نوع کالا را -به دلخواه خودتان- میسوزانید (در دستهی کارتهای سوخته میگذارید). هر "فروش"، توکنهای کالا -و اگر به اندازهی کافی بزرگ باشد، توکن پاداش- نصیب بازیکن میکند.
هر "فروش"، طیّ 3 مرحله انجام میشود:
1) یکی از کالاها را انتخاب کرده و تعدادی کارت از آن نوع کالا را -به دلخواه خودتان- بفروشید (در دستهی کارتهای سوخته بگذارید).
2) به اِزای هر کارتی که فروختهاید، یک توکن کالا دریافت کنید. برای برداشتنِ توکنها، از بااَرزشترین توکنِ کالای مربوطه شروع کنید و همینطور الی آخر...
3) اگر 3 کارت یا بیشتر فروختید، توکن پاداش مُتناسب را بردارید.
((3 کارت فروخته // 4 کارت فروخته // 5 کارت فروخته یا بیشتر))
نکته مهم: ارزش هیچکدام از توکنهای پاداش، تا وقتی که تصاحب نشدهاند، مشخّص نیست! برای فروش 3 کارت، ارزش توکن میتواند 1، 2 یا 3 روپیه باشد؛ برای فروش 4 کارت، 4، 5 یا 6 روپیه و برای فروش 5 کارت، 8، 9 یا 10. برخلاف توکنهای کالا، ارزش هر توکن پاداش فقط در پُشت آن ذکر شدهاست.
شرط مهم
در هنگام فروش 3 کالای گرانبهای نقره، الماس و طلا، دستِکم باید 2 کارت کالا بفروشید... حتی اگر فقط 1 توکن از کالای مربوطه باقی مانده باشد!
تذکّر
به هیچ وجه نمیتوانید در یک نوبت، بیش از یک نوع کالا بفروشید!
پایان یک دُور
دور بازی بلافاصله به پایان میرسد، اگر
توکنهای 3 نوع از کالاها تمام شوند!
یا
به تعداد کافی، کارت برای پُر کردن بازار وجود نداشته باشد!
امتیازشماری
* بازیکنی که بیشترین شترها را در کاروانش داشته باشد، توکن شتر را دریافت میکند. توکن شتر، 5 روپیه میارزد.
* بازیکنها، توکنهای خود را "رو" کرده و ثروت خود را محاسبه میکنند.
پیشنهاد: میتوانید ستونهای 10 روپیهای تشکیل بدهید تا محاسبهتان آسانتر و سریعتر انجام شود!
* ثروتمندترین تاجر، یک "مُهر مَنزلت" دریافت میکند.
* در صورت تساوی، بازیکنی که بیشترین توکن پاداش را داشته باشد، مُهر را دریافت میکند؛ در صورت تساوی مجدّد، بازیکنی که بیشترین توکن کالا را داشته باشد، مُهر را دریافت میکند.
دور جدید
اگر هیچکدام از بازیکنان هنوز دوّمین مُهر مَنزلت را به دست نیاورده، بازی را دوباره –مثل آغاز - چیدمان کرده و دور جدید را آغاز کنید. بازیکنی که دور قبل را باخته، دور جدید را شروع میکند!
پایان بازی
وقتی که یکی از بازیکنان، دوّمین "مُهر مَنزلت" را به دست بیاورد، بازی به پایان میرسد. این بازیکن، برندهی بازی شده و لقب "ملکُ التّجار" و افتخار دامادی "مهاراجه" را کسب میکند!
.
.
ویدیوی آموزش بازی جیپور Jaipur
مشخصات
- دسته بندی
- بازی خانوادگی، بازی کارتی
- تعداد بازیکن
- ۲ نفره
- مدت زمان بازی
- کمتر از ۳۰ دقیقه
- پيچيدگي و سختي بازی
- نیمه سبک
- گروه سنی
- ۱۲ سال به بالا
- مکانیک های بازی
- Card Drafting, Hand Management, Set Collection
- نیاز به زبان انگلیسی
- بی نیاز
- جنس قطعات
- مقوا
- كارت در بازي
- دارد
- صفحه در بازی
- ندارد
- تاس در بازي
- ندارد
- مهره و آدمك در بازي
- ندارد
- توكن در بازي
- دارد
- تايل هاي مقوايي در بازي
- ندارد
- مجسمه هاي مينياتوري در بازی
- ندارد