بازی ایرانی بازی دموکراسی
برگردانی از بازی خارجی Interceptor
از سری مینی دایس
تعداد بازیکنان: 4 نفره
سن بازیکنان: بالای 8 سال
زمان بازی: حدود 15 تا 30 دقیقه
محصولی از گروه تاس بستنی dice cream
بازی دموکراسی Interceptor
مقامات در حال توطئه برای تضعیف دموکراسی هستند! آنها باید اسناد و پولها را مخفیانه مبادله کنند، اما یک جفت روزنامهنگار به فعالیتهای آنها مشکوک شدهاند. آیا خبرنگاران جسور میتوانند قبل از دیر شدن فساد را افشا کنند؟
اجزای بازی
۱۶ کارت یکسان (اسناد و مدارک/ پول)
آمادهسازی
به هر بازیکن 4 کارت بدهید. دو به دو یار شوید و تصمیم بگیرید که کدام تیم مقامات و کدام تیم روزنامهنگاران خواهند بود.
هر تیم در مخفیگاه خود دیدار میکند و برای "اسناد" و "پول" یک سیگنال توافق میکنند. سیگنالها میتوانند کلمات، صداها، حرکات یا سایر سیگنالهای قابل درک برای بازیکنان باشند.
این سیگنالها قراره توی بازی به شما کمک بکنه که بفهمی یارت چی کار قراره بکنه. پس خیلی مهمه!
مثال:
«برای اسناد، سرم را میخارانم.»
«برای پول یک جرعه از نوشیدنیام مینوشم.»
نکته: تیمها اجازه ندارد در مورد هیچ تاکتیک دیگری (مانند یک سری از بازیهای از پیش تعیین شده) تصمیم بگریند.
بازیکنان با همتیمیهای خود روی میز رو به روی هم مینشینند.
مقامات تصمیم میگیرند کدام مقام رهبر دور اول خواهد بود.
نحوه بازی
بازی از چند دور تشکیل شده است که در هر دور، هر بازیکن تلاش میکند علامتی را بازی کند که با علامت همتیمی خود مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، روزنامهنگاران سعی میکنند با تطبیق علامتهای مقامات توطئه را افشا کنند، در حالی که مقامات سعی میکنند با بازی کردن برعکس علامتهای روزنامهنگاران از آنها فرار کنند.
یک دور از بازی
اولین مقام دولتی (رهبر): بازیکن مقامات انتخاب میکند که اسناد یا پول به همتیمی خود ارسال کند. آنها یک کارت را رو به پایین از طرف انتخاب شده دور از خود قرار میدهند. آنها همچنین باید در نوبت خود، قبل یا بعد از بازی کردن کارت خود، سیگنال مربوطه را بدهند.
دومین مقام دولتی: همتیمی مقامات اکنون تلاش میکند علامت خود را با علامت رهبر مطابقت دهد و یک کارت را رو به پایین با انتهای انتخاب شده دور از خود قرار میدهد.
اولین روزنامهنگار: بازیکن سمت چپ رهبر اسناد یا پول را انتخاب میکند، کارت خود را رو به پایین با انتهای انتخاب شده دور از خود قرار میدهد و سیگنال مربوطه را میدهد.
دومین روزنامهنگار: آخرین بازیکن تلاش میکند علامت خود را با همتیمیاش مطابقت دهد و یک کارت را رو به پشت از طرفی که انتخاب کرده دور از خود قرار میدهد.
نتیجه:
پس از اینکه همه یک کارت بازی کردند، همه بازیکنان همزمان کارت خود را رو میکنند، بدون اینکه جهت آن را تغییر دهد.
اگر همه بازیکنان با همتیمیهای خود مطابقت داشته باشند:
روزنامهنگاران اگر با مقامات مطابقت داشته باشند برنده میشوند. مقامات 2 کارت خود را میسوزانند.
مقامات اگر روزنامهنگاران با آنها مطابقت نداشته باشند برنده میشوند. روزنامهنگاران 2 کارت خود را میسوزانند.
اگر یک بازیکن با همتیمی خود مطابقت نداشته باشد:
تیمی که هماهنگ نباشد 2 کارت خود را به تیم دیگر میدهد.
اگر همه بازیکنان با همتیمیهای خود مطابقت نداشته باشند:
بازیکنان تمام 4 کارتی که در این دور بازی کردهاند را میسوزانند.
هر زمان که یک تیم کارتهای خود را نگه میدارد یا کارتهایی از تیم دیگر برنده میشود، آنها این کارتها را هر طور که دوست دارند بین هم تقسیم میکنند و آن کارتها را در دست خود قرار میدهند.
اگر هر بازیکن هنوز حداقل یک کارت در دست خود دارد، بازی با تغییر نقش رهبر بین مقامات در هر دور ادامه مییابد (روزنامهنگاران هرگز رهبر نمیشوند).
قطع کردن:
در هر زمان، یک بازیکن با یک یا چند کارت در دست میتواند فریاد بزند "قطع کننده!" و یکی از سیگنالهای تیم دیگر را حدس بزند.
اگر آنها سیگنال و علامتی را که نشان میدهد درست حدس بزنند، تیم آنها بازی را برنده میشود.
اگر آنها اشتباه حدس بزنند، باید یک کارت از دست خود بسوزانند.
برنده شدن بازی
اگر یک بازیکن در پایان یک دور هیچ کارتی در دست نداشته باشد، تیم او بازی را میبازد و تیم دیگر بازی را برنده میشود.
اگر بازیکنان از هر دو تیم در پایان یک دور هیچ کارتی نداشته باشند، بازی با تساوی به پایان میرسد.
اگر یک بازیکن به درستی یکی از سیگنالهای حریف خود را قطع کند، تیم آن بازیکن بازی را برنده میشود.
حالت خاص: همه فاسد هستند
در این حالت، تیمی که اول بازی میکند هر دور تغییر میکند. در هر دور، نقش رهبر در جهت عقربههای ساعت بین بازیکنان میچرخد. در دورهایی که روزنامهنگاران اول بازی میکنند، مقامات سعی میکنند علامتهای روزنامهنگاران را مطابقت دهند.