بازی کاتان جونیور
برگردانی از بازی خارجی Catan Junior
دنیای جذاب کاتان، اینبار برای کودکان و نوجوانان
تعداد نفرات: 2 تا 4 نفر
زمان بازی: حدود 30 الی 60 دقیقه
مناسب برای رده سنی 6 سال به بالا
کیفیت بالای ساخت
محصول گروه بردکده
بازی ایرانی کاتان جونیور Catan Junior
«خشکی! خشکی میبینم کاپیتان!» با کشتی های دزدان دریاییِ خود در دریاها بادبانی و جزایر را کشف کنید تا بتوانید مقرهای خود را در آنجا بسازید! برای این کار به منابعی مانند چوب، شمشیر و طلا نیاز دارید. کاپیتان هایی که مقرهای خود را هوشمندانه بسازند، به سرعت تمام منابع لازم برای ساخت سایر مقرهای خود را فراهم می کنند. اما مراقب کاپیتان زاغول باشید. آن حقه باز همیشه سعی می کند جلوی راه شما قرار بگیرد...
اجزای بازی
یک صفحه دو رو، 1 تاس، 28 مقر دزدان دریایی (7 عدد از هر رنگ)، 28 کشتی (7 عدد از هر رنگ)، 1 کاپیتان زاغول به همراه پایه پلاستیکی، 16 کاشی طوطی (کوکو)، 90 توکن مابع ( 18 عدد از هر نوع: پشم،چوب،آناناس،شمشیر و طلا)، 4 کاشی بازیکن.
قبل از شروع بازی
با دقت تمام کاشی ها و توکن ها را از صفحه جدا کنید.
«کاپیتان زاغول» را در پایه پلاستیکی خودش قرار دهید.
صفحه بازی و توکن های منابع را بررسی کنید.5 نوع جزیره مختلف وجود دارد که می توانید از آنها 5 نوع توکن منبع مختلف به دست آورید.
جنگل چوب تولید می کند.
چراگاه پشم تولید می کند.
مزرعه آناناس تولید می کند.
معدن آهن شمشیر تولید می کند.
رودخانه طلا تولید می کند.
در اطراف جزایر، مسیرهای دریایی را میبینید که کشتی ها در آنجا قرار می گیرند. همچنین فضای دایره ای شکل را می بینید که می توانید مقرهای دزدان دریایی خود را روی آن بسازید.
آماده سازی بازی
صفحه بازی را در مرکز میز قرار دهید. اگر 3 یا 4 بازیکن هستید، صفحه بازی را در سمتی قرار دهید که دارای نشان 4 طوطی است.
در بازی 2 نفره صفحه بازی را در سمتی قرار دهید که دارای نشان 2 طوطی است.
سپس هر بازیکن از میان کاشی های بازیکنان، یکی از 4 طوطی را انتخاب می کند و آن را رو به بالا در مقابل خود قرار می دهد. به صورتی که اطلاعات روی کاشی برای همه بازیکنان قابل دیدن باشد.
در بازی دونفره از طوطی های قرمز و بنفش رنگ استفاده کنید.
تاس را در کنار صفحه بازی قرار دهید.
سپس هر بازیکن 7 مقر دزدان دریایی و 7 کشتی که با رنگ طوطی خود مطابقت دارد را دریافت می کند.
در بازی 2 نفره فقط از مقرها و کشتی های قرمز و بنفش استفاده کنید و بقیه مقرها و کشتی های زرد و آبی را به جعبه بازی برگردانید.
در روی صفحه بازی، بعضی از مقرها و مسیرهای دریایی با رنگ شما مطابقت دارد. اینها مقرها و مسیر های ابتدایی برای رنگ های مربوطه هستند.
مقر ابتدایی دزدان دریایی(بازیکن بنفش) مسیر ابتدایی دزدان دریایی(بازیکن بنفش)
یک مقر دزدان دریایی و یک کشتی را در فضای دایره ای که با رنگ شما مطابقت دارد قرار دهید.5 مقر و 5 کشتی باقی مانده را پیش خود نگه دارید. اینها منابع شخصی شما خواهند بود.
«کاپیتان زاغول» را روی قلعه، در مرکز صفحه قرار دهید.
16 کاشی کوکو را با هم ترکیب کنید و آنها را در حالی که طوطی سبز رنگ رو به بالا باشد، در کنار صفحه بازی قرار دهید.
90 توکن منابع بازی را بر اساس نوع آنها مرتب کنید و در کنار صفحه بازی قرار دهید. اینها بازار بازی را تشکیل می دهند.
سپس، از هر منبع 1 توکن بردارید و به ترتیب روی 5 حلقه نجات روی صفحه بازی قرار دهید.
درنهایت، هر بازیکن یک توکن چوب و یک توکن شمشیر از بازار دریافت می کند و آنها را به عنوان منابع شخصی در مقابل خود قرار می دهد.
نگاه کلی به بازی
هدف بازی این است: اولین بازیکنی که بتواند همه 7 مقر دزدان دریایی خود را روی صفحه بازی بسازد برنده بازی خواهد بود. دو مقر دزدان دریایی هر بازیکن در ابتدای بازی روی صفحه قرار داده شده است و برای برنده شدن کافیست 5 مقر دیگر را بسازید. برای ساختن یک مقر دزدان دریایی به 1 چوب، 1 پشم، 1 آناناس و 1 شمشیر نیاز دارید. این منابع توسط جزایری که توسط مقر دزدان دریایی احاطه شده اند، به دست می آید.
چگونه بازی کنیم؟
بازی به نوبت و از کوچکترین فرد جمع شروع می شود. هر بازیکن در نوبت خودش تاس می ریزد تا مشخص کند کدام منابع باید بین بازیکنان توزیع شود. پس از آن بازیکن ممکن است مقر یا کشتی دزدان دریایی خود را بسازد و/یا از کوکو درخواست کمک کند. اگر بازیکن منابع مورد نظر خود را نداشته باشد می تواند هر زمان که بخواهد مبادله کند. به همین ترتیب، بازیکن سمت چپ نوبت خود را شروع می کند.
یک نوبت شامل اقدامات زیر است:
اجباری: 1-ریختن تاس و کسب منابع
اختیاری: 2- ساختن
و/یا
درخواست کمک از کوکو
و/یا
تبادل منابع
1. ریختن تاس و کسب منابع
بازیکن تاس می ریزد. نتیجه آن چه خواهد بود؟ 1 ، 2 ، 3 ، 4 یا 5؟
نتیجه تاس بازیکن فقط بر او تاثیر ندارد بلکه بر روی همه بازیکنان تاثیرگذار است. بر اساس تاس ریخته شده، برخی از بازیکنان ممکن است منابعی را از بازار به دست آورند.
جزایر نمایش داده شده روی صفحه از 1 تا 5 شماره گذاری شده اند. هر جزیره نوع متفاوتی از منابع را تولید می کند.به تصویر بالای شماره دقت کنید تا منابع مناسب را به دست آورید (صفحه 1 را بررسی کنید). بعد از ریختن تاس، هر بازیکن به ازای هر مقر دزدان دریایی که در مجاورت جزیره ی مطابق با عدد تاس دارد، 1 توکن منبع از بازار دریافت می کند. اگر بازیکنی دارای چندین مقر دزدان دریایی مجاور آن جزیره باشد، به تعداد مقرها، منابع دریافت می کند. اگر بازیکن هیچ مقر دزد دریایی مجاور آن جزیره نداشته باشد، هیچ منبعی دریافت نخواهد کرد.
مثال: نوبت بازیکن بنفش است. او تاس می ریزد و عدد 1 می آید و یک توکن پشم به دست می آورد زیرا او یک مقر دزد دریایی در مجاورت جزیره چراگاه در سمت چپ بالای صفحه دارد. در اطراف همان جزیره، بازیکن قرمز دارای 3 مقر دزدان دریایی است. بنابراین آن بازیکن هم سه توکن پشم دریافت می کند.
جزیره معدن آهن در سمت راست بالای صفحه نیز عدد 1 را نشان می دهد.بنابراین بازیکن زرد یک توکن شمشیر برای مقر دزد دریایی خود و بازیکن آبی سه توکن شمشیر برای 3 مقر دزدان دریایی خود دریافت می کند. جنگل در سمت راست پایین صفحه نیز عدد 1 را نشان می دهد. بنابراین بازیکن قرمز و بنفش هر کدام یک توکن چوب دریافت می کنند.
آیا بازیکنی عدد 6 آورده است؟
کاپیتان زاغول وارد بازی می شود؟
زمانی که تاس ریخته شود و عدد 6 را نشان دهد، بازیکن باید کاپیتان زاغول شرور را اخراج کند. بازیکن باید کاپیتان زاغول را به انتخاب خود به سرزمین دیگری منتقل کند. به عنوان پاداش، بازیکن 2 منبع از بازار دریافت می کند که مطابق با تصویر جزیره ای است که کاپیتان زاغول را می خواهد به آن منتقل کند. در طول این دور، سایر بازیکنان منابع دریافت نمی کنند.
مهم: کاپیتان زاغول می تواند به شما آسیب برساند!
تا زمانی که کاپیتان زاغول در یک جزیره ایستاده است، هیچ کس منابعی را برای مقرهای دزدان دریایی خود که در مجاورت آن جزیره هستند، دریافت نمی کند تا زمانی که تاس بازیکنی مکان جدید کاپیتان زاغول را نشان دهد.
با منابع به دست آمده چه کاری می توانیم انجام دهیم؟
زمانی که منابع به دست می آورید، آنها را به عنوان منابع شخصی در مقابل خود قرار دهید. زمانی که نوبت شماست می توانید ساخت و ساز کنید یا از کوکو کمک بخواهید...
ساختن و/یا درخواست کمک از کوکو و/یا مبادله منابع
بازیکن مجاز است یک یا چند کشتی یا مقر دزدان دریایی بسازد و/یا از کوکو کمک بخواهد. برای انجام این کار بازیکن باید از منابع شخصی خود استفاده کند و آنها را به بازار برگرداند. منابع لازم برای ساخت هر قسمت روی کاشی هر بازیکن نشان داده شده است.
ساختن
برای ساخت مقر دزدان دریایی به منابع زیر نیاز دارید:
• 1 چوب
• 1 پشم
• 1 آناناس
• 1 شمشیر
برای ساخت کشتی به منابع زیر نیاز دارید:
• 1 چوب
• 1 پشم
مهم:قوانین ساخت و ساز را رعایت کنید!
شما فقط می توانید مقر دزدان دریایی را در یک مکان خالی که در مجاورت یکی از کشتی های شما نیز هست بسازید.
شما فقط می توانید یک کشتی در یک مسیر دریایی آزاد که در مجاورت یکی از مقر دزدان دریایی شما قرار دارد بسازید.
فقط یک مقر دزدان دریایی را می توان در فضای دایره ای شکل ساخت و همچنین فقط یک کشتی را می توان در فضای دایره ای شکل مسیر دریایی ساخت.
مثال: نمی توانید مقر ها و کشتی ها را به این شکل بسازید!
در اینجا یک کشتی جا افتاده است! در اینجا یک مقر دزدان دریایی جا افتاده است!
درخواست کمک از کوکو
این طوطی سبز زیرک، ترفندهای زیادی در آستین خود دارد. برای درخواست کمک از کوکو، باید از منابع زیر استفاده کنید و آنها را به بازار برگردانید:
• 1 آناناس
• 1 شمشیر
• 1 طلا
سپس یک کاشی کوکو بردارید. با توجه به کاشی برداشته شده، کوکو به شما این شانس را می دهد که کاپیتان زاغول را جا به جا کنید، منابع دریافت کنید یا 1 مقر دزدان دریایی یا یک کشتی به صورت رایگان بسازید. شما می توانید در طول نوبت خود چندین مرتبه از کوکو کمک بخواهید، به شرطی در هر بار منابع لازم را پرداخت کنید.
وقتی یک کاشی کوکو برداشتید، بلافاصله آن را رو کنید و عملی را که نشان می دهد انجام دهید. 3 اقدام ممکن وجود دارد:
به دست آوردن منابع
می توانید منابع لازم را از بازار دریافت کنید.در مثال سمت چپ 2 آناناس و 2 چوب دریافت کنید.
ساختن
شما می توانید بلافاصله 1 مقر دزدان دریایی یا 1 کشتی به صورت رایگان بسازید.
حرکت دادن کاپیتان زاغول
کاپیتان زاغول را بلافاصله با انتخاب خود به جزیره دیگری منتقل کنید و 2 منبع از بازار دریافت کنید که مطابق با جزیره ای است که کاپیتان زاغول به آن منتقل شده است.
مهم: کاشی های کوکو استفاده شده باید تا پایان بازی به رو در مقابل بازیکن باقی بماند.
کوکو مزیت های دیگری هم برای شما دارد:
کوکو می تواند به شما کمک کند تا حواس کاپیتان زاغول را پرت کنید! اولین بازیکنی که صاحب یک توکن کوکو شد، 1 مقر دزدان دریایی (از منابع شخصی خود) در دایره نقطه چین مقابل قلعه کاپیتان زاغول به صورت رایگان قرار می دهد!
اگرچه با افزودن مقر دزدان دریایی در کنار قلعه کاپیتان زاغول هیچ منبعی دریافت نخواهید کرد، اما این مقر به شما کمک می کند تا سریعتر به 7 مقر ساخته شده دزدان دریایی برسید.
مهم: تنها یک مقر دزدان دریایی می تواند در کنار قلعه کاپیتان زاغول وجود داشته باشد!
اگر در نوبت های بعدی بازی، بازیکن دیگری به همان تعدادِ کاشی کوکو که بازیکنی که مقر دزدان دریایی خود را در مقابل قلعه قرار داده است برسد ، در آن صورت هیچ کس اجازه استفاده از قلعه کاپیتان زاغول را نخواهد داشت. مقر دزدان دریایی که قبلاً در اینجا قرار داده شده است باید به ذخیره شخصی بازیکن بازگردانده شود.
هنگامی که حالت تساوی شکسته شد و بار دیگر یک بازیکن به تنهایی بیشترین تعداد از کاشی های کوکو را داشت، آن بازیکن یک مقر دزدان دریایی را در محل قلعه کاپیتان زاغول قرار می دهد (به همین ترتیب، زمانی که بازیکن دیگری همان تعداد کاشی کوکو را داشته باشد، آن بازیکن باید مقر خود را از آنجا بردارد.)
تبادل منابع
اگر بازیکن منابع لازم برای ساخت و یا درخواست کمک از کوکو را نداشته باشد، چه کاری می تواند انجام دهد؟
در این زمان باید به تبادل منابع بپردازد! برای این کار بازیکن 2 انتخاب دارد:
یک منبع خود را با هر منبع دیگری که روی حلقه نجات قرار داده شده است معاوضه کند و/یا
2 منبع خود را با یک منبع بازار معاوضه کند.
برای مثال در این دور نوبا فواد است. او میتواند ترتیبی که میخواهد مبادله کند را انتخاب کند. ابتدا میتواند منابع خود را با حلقه نجات معامله کند و سپس با بازار معامله کند و بالعکس. او همچنین میتواند قبل، بعد یا بین مبادلات، از اقدام ساختن استفاده کند و/یا از کوکو کمک بخواهد.
یک منبع خود را با هر منبع دیگری که روی حلقه نجات قرار دارد معاوضه کند.
در طول نوبت خود، بازیکن می تواند 1 منبع را از حلقه نجات دریافت کند، اما در عوض، یکی از منابع خود را با آن جایگزین کند. در نتیجه، 5 منبع در هر زمان روی 5 حلقه نجات در دسترس خواهد بود.
مهم: شما در طول نوبت خود می توانید تنها یک بار، 1 منبع خود را با 1 منبع روی حلقه نجات معاوضه کنید.
2 منبع خود را با 1 منبع از بازار معاوضه کنید.
هر بازیکن در طول نوبت خود می تواند 2 منبع یکسان از منابع شخصی خود را به بازار بدهد و به جای آنها 1 منبع دیگر از بازار دریافت کند.
مثال:
می توانید 2 عدد چوب خود را با 1 عدد شمشیر بازار عوض کنید.
معاوضه 2 منبع مشابه با منبع دیگری از بازار می تواند بیش از یک بار در طول یک دور انجام شود.
پایان بازی
به محض اینکه بازیکنی هفتمین مقر دزدان دریایی خود را روی صفحه بازی بسازد، بازی به پایان می رسد و این بازیکن برنده بازی می شود.
چه اتفاقی می افتد اگر ...؟
اگر روی همه حلقه های نجات یک منبع یکسان وجود داشته باشد در این صورت این منابع را به بازار برگردانید و یک بار دیگر، از هر منبع یک توکن روی حلقه های نجات قرار دهید. (مانند ابتدای بازی).
اگر دسته توکن های کوکو تمام شد دیگر بازیکنان نمی توانند از کوکو کمک بخواهند.
اگر نوع خاصی از منابع، دیگر در بازار موجود نباشد آن وقت همه بازیکنان باید همه توکن های خود از این نوع منبع را به بازار بازگردانند. این منابع فقط در نوبت بازیکن بعدی در دسترس خواهند بود.
روش های پیشرفته برای بازیکنان با تجربه
بازیکنان می توانند در نوبت خود، منابع خود را با منابع سایر بازیکنان مبادله کنند.
مثال: سارا در نوبت خود می خواهد یک کشتی بسازد. او از قبل 1 پشم دارد، اما چوب ندارد، او همچنین 1 شمشیر اضافه دارد. بنابراین، سارا می تواند از بازیکنان دیگر بخواهد که چوب خود را با شمشیر او معاوضه کنند. اگر این معامله انجام شود، 2 منبع رد و بدل می شود و سارا حالا می تواند کشتی خود را بسازد.
مشخصات
- دسته بندی
- خانوادگی
- تعداد بازیکن
- ۲ تا ۴ نفر
- مدت زمان بازی
- ۶۰ تا ۹۰ دقیقه
- پيچيدگي و سختي بازی
- نیمه سبک
- گروه سنی
- ۱۰ سال به بالا
- نیاز به زبان انگلیسی
- کم ( نوشته های جزئی و براحتی قابل یادگیری)
- كارت در بازي
- دارد
- صفحه در بازی
- دارد
- تاس در بازي
- دارد
- مهره و آدمك در بازي
- دارد
- توكن در بازي
- دارد
- تايل هاي مقوايي در بازي
- دارد
- مجسمه هاي مينياتوري در بازی
- ندارد