از بهترین بازی های دورهمی و مهمانی
شب مومیایی یک بازی نقش مخفیِ استنتاجی است.
بازیکنانِ دیگر را زیر نظر داشته باشید، سوالاتِ درست بپرسید و اولین کسی باشید که هویت همه را فاش میکند.
تعداد بازیکنان: 4 تا 8 بازیکن
زمان بازی: حدود 30 دقیقه
مناسب برای بازیکنان بالای 10 سال
محصول گروه ویکی گیمز
بازی ایرانی شب مومیایی Night of the Mummy
نفرین مومیایی همه اهالیِ موزه تاریخِ غیر طبیعی را بیدار کرده و آنها در سالگرد جشن بالماسکه٬ از موزه فرار کرده اند تا این شبِ زیبا را در کنار هم جشن بگیرند.
بازیکنانِ دیگر را زیر نظر داشته باشید٬ سوالاتِ درست بپرسید و اولین کسی باشید که هویت همه را فاش میکند.
هر مهمان٬ منحصر به فرد است و دارای قابلیتِ مختص به خود میباشد و حتی برخی از آنها راه های اضافی برای برنده شدن دارند!
این بازی را میتوان با بازیِ مهمانیِ دراکولا: خونِ تازه نیز ترکیب کرد.
محتویات بازی:
۱۰ کارت مهمان
۱۰ کارت اتهام
۸ کارت بله
۸ کارت خیر
۸ کارت راهنما
۱ دفترچه راهنمای فارسیقبل از شروع بازی٬ به هر بازیکن ۱ کارتِ راهنما بدهید. در یک طرفِ کارتهای راهنما٬ لیستِ اکشن هایی که یک بازیکن میتواند در نوبتش بازی کند توضیح داده شده است. در طرفِ دیگر این کارتها٬ لیستِ تمامیِ مهمان ها بهمراه قابلیتشان را مشاهده میکنید.
تمام چیزهایی که شما نیاز دارید به صورت خلاصه در کارت راهنما گنجانده شده است٬ پس بعد از مطالعه دفترچه قوانین بازی٬ شما آماده هستید تا جشن بالماسکه را هرچه با شکوه تر برگذار کنید.
انتخاب مهمانان
کارتهای مهمانان را انتخاب کنید٬ که باید حتما شامل The Mummy باشد. کارتهای مهمانان را میتوانید به صورت تصادفی٬ یا موارد دلخواه خود را به صورت گروهی انتخاب کنید. همه مهمانان انتخاب نشده را به جعبه بازی برگردانید.
در بازی ۴ نفره: ۶ مهمان
در بازی ۵-۶ نفره: ۷ مهمان
در بازی ۷ نفره: ۸ مهمان
در بازی ۸ نفره: ۹ مهمان
مهمانان پیشرفته
اگر هنوز در حال یادگیریِ بازی هستید (یا برای انجام یک بازیِ کوتاه)٬ مهمانان پیشرفته (Magic Mirror, Phantom of the Museum, Picture of Dorian) را وارد بازی نکنید.
اگر تجربه تان در این بازی زیاده شده و یا برای انجام یک بازیِ طولانی٬ میتوانید از مهمانان پیشرفته نیز در بازی استفاده کنید.
آماده کردن جشن
کارتهای اتهام
کارتهای اتهام را منطبق با مهمانانی که قبلاً انتخاب کرده اید در وسط میز قرار دهید تا همه بازیکنان بتوانند تشخیص دهند که دقیقا چه مهمانانی در بازی حضور دارند. از این کارتها در هنگام اتهام زدن نیز استفاده میشود.
کارتهای نَجوا
به هر کدام از بازیکنان ۲ کارت نجوا بدهید: ۱ YES و ۱ NO.
این ۲ کارت را در دستانتان نگه دارید تا بقیه بازیکنان نتوانند ردیابی کنند که کدام کارتِ YES است و کدام کارتِ NO.
یا میتوانید این دو کارت را پیش رویتان بر روی زمین و به پشت بگذارید و هر زمان که لازم شد از آنها استفاده کنید.
پس کاملا از این ۲ کارت مراقبت کنید.
مهمانانِ مرموز
به جز The Mummy, بقیه کارتهای مهمانان که قبلا انتخاب کرده اید را بُر بزنید. ۱ کارت را به صورتِ شانسی انتخاب کنید و به پشت در وسط میز قرار دهید. در بازیِ ۴ و ۵ نفره ۲ کارت در وسط میز قرار میدهید.
کارتهایی که به پشت در وسط میز قرار دارند٬ مهمانانِ مرموز هستند.
(The Mummy نمیتواند مهمانِ مرموز باشد٬ زیرا امشب٬ شبِ اوست.)
هر بازیکن در نقش یک مهمان
تمام کارتهای مهمانان که باقیمانده را بهمراه The Mummy بُر بزنید و به هر بازیکن ۱ کارت به پشت بدهید.
این کارتِ مهمانِ شماست٬ شما میتوانید به آن نگاه کنید ولی نباید به بقیه بازیکنان آن را نشان دهید.
نحوه انجام بازی
بازیکنی که به تازگی از موزه دیدن کرده است بازی را شروع میکند و بازی در جهت عقربه های ساعت ادامه می یابد. (اگر بیش از یک بازی انجام داده اید٬ بازیکنی که بازیِ قبل را برنده شده٬ بازی را شروع میکند.)
در نوبتتان
شما در نوبتتان میتوانید یکی از این ۳ اکشن را انجام دهید: پرس و جو٬ رقصیدن و اتهام زدن
.
بعضی از مهمانان دارای قابلیت های ویژه ای هستند که مربوط به اکشن های خاصی میشوند. هنگامی که در حال یادگیری بازی هستید٬ توصیه میشود به طور مرتب کارتِ مهمانِ خود را بررسی کنید (حتی در زمانی که نوبتِ بازیکنان دیگر است) تا ببینید آیا نیاز به انجام کارِ خاصی دارید٬ آیا میتوانید از یک قابلیت استفاده کنید٬ یا شاید شخصیتی هستید که در هنگام رقص چهره اش را مخفی میکند.
به طور مثال Sarcophagus باید همه درخواست های رقص را قبول کند٬ به همه پرس و جو ها جواب YES بدهد و در هر رقصی که در آن شرکت میکند٬ چهره خود را پنهان میکند.
پرس و جو
از یکی از بازیکنان بپرسید که شما فِلانی (نام مهمانی که مد نظرتان است را بگوئید) هستید یا خیر.
این بازیکن باید به صورت محرمانه و با دادنِ کارتهای نجوا (به پشت) به شما پاسخ دهد. کارت نجوا که ایشان به شما داده را
نگاه کنید و سپس آنرا پَس دهید.
اگر حدسِ شما درست بود٬ بازیکن باید با کارت نجوا YES به شما پاسخ دهد و اگر درست نبود با NO. بازیکنان باید صادقانه جواب دهند٬ مگر اینکه کارتِ مهمانِشان خلاف این را بیان کند.
با صدای بلند پاسخ ندهید!
با استفاده از کارتهای نجوا٬ تضمین میکنید که فقط بازیکنی که از شما پرس و جو کرده پاسخِ شما را میداند.
اگر تصادفاً با صدای بلند پاسخ دادید٬ همچنان باید با کارتهای نجوا پاسخ را به بازیکن پرسشگر بدهید.
رقصیدن
یکی از بازیکنان را انتخاب کنید و ایشان را دعوت به رقص کنید. این بازیکن باید با صدای بلند اعلام کند که میپذیرد یا خیر.
(رقصیدن تو این بازی به این معنی نیست که واقعا پاشین برقصین٬ منظور از رقصیدن اینه که کارتهای مهمانِ خودتون رو بهم دیگه نشون بدین٬ همین.)
اگر قبول کند:
بقیه بازیکنان چشمانِ خود را میبندند.
شما و بازیکنی که با او میرقصید٬ کارتهای مهمانِ خود را به یکدیگر نشان میدهید.
اگر شخصیتِ شما چهره خود را پنهان میکند٬ به جای اینکه کارتِ خود را به “رو” به ایشان نشان دهید٬ کارتِ خود را به “پشت” به ایشان نشان میدهید.
اگر نپذیرد:
بازیکنِ دیگری را انتخاب کنید و از ایشان پرس و جو کنید (نه درخواستِ رقص).
شما نمیتوانید از همان بازیکنی که درخواست رقص کرده اید پرس و جو کنید. اگر هیچ بازیکنی واجدُ شرایطِ پرس و جو نبود٬ نوبت شما بلافاصله به پایان میرسد.
در هنگام رقص٬ بازیکنانی که چشمانِ خود را بسته اند باید به آرامی روی میز بکوبند تا کسی نتواند از طریق صدا تشخیص دهد که در حین رقص چه اتفاقی در حال رخ دادن است. هنگامی که رقص به پایان رسید٬ بازیکنی که درخواست رقص داده است٬ باید به بازیکنان دیگر اطلاع دهد که میتوانند چشمان خود را باز کنند.
اتهام زدن
اتهام زدن راهِ اصلیِ پیروزی در بازی است!
ابتدا کارتِ مهمانِ خود را رو کنید. (با این کار هویتِ شما فاش میشود.)
سپس در مقابلِ هر بازیکنی که هنوز هویتش فاش نشده٬ یک کارتِ اتهام به رو بگذارید.
با دقت انتخاب کنید زیرا هنگامی که یک کارتِ اتهام را در مقابل یک بازیکن قرار دادید٬ نمیتوانید آنرا پس بگیرید.
مثال:
Phantom of the Museum با رو کردنِ کارتِ مهانش هویتِ خود را فاش میکند و به همه بازیکنان اتهام میزند.
او کارتهای Gargoyle و Sasquatch را در وسط میز قرار میدهد زیرا معتقد است که آنها مهمان اسرار آمیز هستند.
سپس همه بازیکنانی که مورد اتهام قرار گرفته اند٬ باید با یکی از کارتهای نجوا که در اختیار دارند به شما پاسخ دهند. اگر کارتِ اتهام با کارتِ مهمانشان مطابقت داشته باشد٬ باید با کارت نجوایYES به شما پاسخ دهند. اگر مطابقت نداشته باشد باید با کارتِ NO به شما پاسخ دهند.
بازیکنان باید صادقانه به اتهامات پاسخ دهند.
کارتهای نجوا که از بازیکنان دریافت کرده اید را ابتدا بُر بزنید٬ سپس آنها را رو کنید و به همه نشان دهید.
اگر همه کارتها YES باشد:
بازی به پایان میرسد و شما برنده بازی هستید.
اگر حتی فقط ۱ کارت NO باشد:
نوبتِ شما به پایان میرسد و بازی ادامه پیدا میکند. تمام کارتهای نجوا (کارتهایی که بازیکنان به شما داده اند و کارتهایی که در دستشان باقیمانده است) را با هم بُر بزنید. سپس به هر بازیکن ۱ کارتِ YES و یک کارتِ NO بدهید. با این کار تضمین میکنید که هیچ کس نمیتواند تشخیص دهد که هر بازیکن چه پاسخی داده است.
جزئیات و رفع ابهام
چهره خود را پنهان کنید:
مهمانانی که چهره خود را پنهان میکنند٬ کارتِ مهمانِ خود را به پشت در هنگام رقص بالا میگیرند.
مهمانانِ مرموز:
مهمانانِ مرموز در هنگام اتهام زدن هیچ گونه کارتِ نجوا ای به بازیکنی که اتهام زده است نمیدهند.
شما نمیتوانید از آنها پرس و جو و یا درخواست رقص کنید.
اولویت بندیِ قابلیت ها:
اگر قابلیت های مهمانان به صورت همزمان اتفاق می افتد٬ از بازیکنی شروع کنید که در حال حاضر نوبتِ اوست٬ سپس قابلیتِ هر مهمان را در جهت عقربه های ساعت اعمال کنید.
همسایه ها:
همسایه های شما بازیکنانی هستند که در سمت چپ و راستِ شما نشسته اند.
صحبت کردن:
بازیکنان میتوانند هر چیزی را که دوست دارند با صدای بلند بگویند٬ به جز زمانی که میخواهند به یک پرس و جو یا اتهام پاسخ دهند٬ که باید برای پاسخ از کارتهای نجوا استفاده کنند و باید صادقانه جواب دهند (مگر اینکه قابلیتِ مهمانشان به ایشان اجازه بدهد که دروغ بگوید).
مهمانانی که هویتشان فاش شده:
هنگامی که یک مهمان هویتش فاش میشود٬ به بازی ادامه میدهد و کارتِ مهمانش در مقابلش باقی میماند.
یک مهمان که هویتش فاش شده نمیتواند به بقیه بازیکنان درخواست رقص بدهد و بقیه بازیکنان نیز نمیتوانند به ایشان درخواست رقص بدهند.
وقتی یکی از بازیکنان اتهام میزند٬ بازیکنانی که هویتشان فاش شده نیازی به دادنِ کارتهای نجوا ندارند.
به جز موارد بالا٬ بازیکنی که هویتش فاش شده به همان حالت معمول به بازی ادامه میدهد٬ میتواند پرس و جو کند٬ اتهام بزند و از قابلیت هایش استفاده کند. البته در بعضی از قابلیت ها از عبارتِ “فاش شدن” استفاده شده است٬ که این قابلیت ها پس از اینکه بازیکن یک بار هویتش فاش شود٬ دیگر قابل استفاده نخواهند بود.
مهمانان:
THE MUMMY مومیایی:
در همه بازیها حضور دارد و هرگز نمیتواند مهمانِ مرموز باشد. ایشان در هنگام رقص چهره خود را پنهان میکند.
مومیایی به پرس و جو ها پاسخ NO میدهد ولی به اتهامات صادقانه جواب میدهد.
THE ARCHEOLOGIST باستان شناس:
تمام درخواست های رقص را میپذیرد.
اولین باری که اتهام میزند فقط از کارتِ اتهامِ
The Mummy (مومیایی) استفاده میکند و اگر درست حدس بزند٬ برنده بازی است. (منظور اینه که اگه بتونه هویت مومیایی رو پیدا کنه و درست حدس بزنه٬ برنده است!)
THE CAT BURGLAR گربه سارق:
وقتی که گربه سارق با بازیکنی میرقصد که چهره اش در تمامِ طول رقص پنهان است٬ میتواند فقط به همان بازیکن اتهام بزند و اگر درست حدس بزند٬ برنده میشود.
THE SARGOPHAGUS سارگوفاگوس:
چهره خود را در هنگام رقص پنهان میکند.
باید تمام درخواست های رقص را بپذیرد.
به هر پرس و جویی پاسخ YES میدهد٬ ولی به اتهامات پاسخ صادقانه میدهد.
THE SASQUATCH پاگنده:
اگر در حالِ رقصیدن (یا ملحق شدن به رقص) با یکی از همسایه هایش باشد٬ چهره اش را نمایان میکند٬ در غیر اینصورت٬ چهره اش را پنهان میکند. در طول هر رقصی که چهره اش را به هر دلیلی نمایان میکند میتواند یک مهمانِ مرموز را نگاه کند.
THE GARGOYLE گرگویل:
ایشان میتواند چهره اش را به مهمانانی که در حال رقص هستند نشان دهد و در عوض به رقص آنها بپیوندد. (پس با این قابلیت ایشان میتواند به هر رقصی که در آن دعوت نشده بپیوندد.)
ANUBIS آنوبیس
چهره خود را در هنگام رقص پنهان میکند.
بلافاصله بعد از رقصیدن با بازیکنی که چهره اش را در رقص نمایان کرده٬ میتواند هویت یک مهمان مرموز را فاش کند (یک کارت مهمان مرموز را رو کند) و سپس به همه بازیکنان اتهام بزند.
مهمانانِ پیشرفته:
THE MAGIC MIRROR آیینه جادویی:
در هنگام رقص با آینه جادویی٬ مهمانانی که چهره خود را پنهان میکنند٬ باید چهره شان را نمایان کنند.
آینه جادویی نمیتواند درخواست رقص بدهد.
PHANTOM OF THE MUSEUM شبح موزه:
در هنگام رقص چهره اش را پنهان میکند.
بعد از اینکه به یک پرس و جو جواب NO میدهد٬ میتواند هویتِ خود را آشکار کند و به همان بازیکنی که پرس و جو کرده اتهام بزند و اگر درست حدس بزند٬ برنده بازی میشود.
PICTURE OF DORIAN GRAY تابلوی دوریان گری
در هنگام رقص چهره خود را پنهان میکند.
میتواند در هنگام رقص چهره خود را نمایان کند و در عوض٬ یک کارت مهمانِ مرموز که در وسطِ میز و به پشت قرار دارد را بردارد و کارتِ تابلوی دُریان گِرِی را به جای آن به پشت در وسط میز قرار دهد. ایشان بقیه بازی را با مهمان جدید ادامه میدهد.
تابلویِ دُریان گِرِی نمیتواند درخواست رقص بدهد.
ترکیب کردنِ ورژن های مختلف:
بازیِ شبِ مومیایی را میتوانید با بازیِ مهمانیِ دراکولا: خونِ تازه و تمامِ سِری بازی های MASQUERADE ترکیب کنید.
در چیدمانِ بازی٬ کارتهای مجموعه های مختلف را با استفاده از دستورالعملِ های زیر با یکدیگر ترکیب کنید:
هنگامی که مجموعه های مختلف را با یکدیگر ترکیب میکنید٬ نیازی نیست که حتماً کارتِ مومیایی در هر بازی گنجانده شود.
هنگام استفاده از هر کدام از کارتهای این بازی (شبِ مومیایی)٬ از قوانینِ رقص شبِ مومیایی استفاده کنید.
اگر کارتِ مهمانی در بازی قرار داده اید که چهره خود را پنهان میکند٬ حداقل از یک کارت مهمانِ دیگر که چهره خود را پنهان میکند نیز در بازی استفاده کنید.
اگر از باستان شناس استفاده میکنید٬ حتماً از مومیایی نیز در بازی استفاده کنید.
اگر از گربه سارق یا آینه جادویی استفاده میکنید٬ حداقل ۳ مهمان داشته باشید که هنگام رقص چهره خود را پنهان میکنند.
هنگامی که مجموعه های مختلف را با یکدیگر ترکیب میکنید٬ نیازی نیست که حتماً کارتِ دراکولا در هر بازی گنجانده شود.
اگر از ون هلسینگ یا آلوکارد استفاده میکنید٬ باید از دراکولا نیز استفاده کنید.
اگر از کارتِ عروسِ دراکولا استفاده میکنید٬ از دراکولا نیز حتما استفاده کنید.
هرگز بیش از یک عدد از کارتِ مومیایی (THE MUMMY) را در یک بازی استفاده نکنید.